InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Tekenen met kinderen: sgraffitto

Tekenen met kinderen: sgraffitto

Tekenen met kinderen: sgraffitto Sgraffitto is een techniek waarbij je eerst een heleboel willekeurige kleuren op het paper zet. Daarna breng je een egale afdekkleur aan over al die kleuren. Als laatste kras je de tekening uit. Hierdoor worden de onderliggende kleuren zichtbaar in de tekening terwijl de afdekkleur rondom de tekening intact blijft. Dat kan heel bijzondere resultaten geven.

Materiaal

  • oude kranten om de tafel mee te beschermen
  • wit tekenpapier
  • waskrijt
  • plakkaatverf
  • afwasmiddel

Gereedschap

  • lyonse kwasten
  • grote spijker, grote schroef of passerpunt
  • verfschoteltje
  • waterpotje

Tafel beschermen

Je begint altijd met de tafel te beschermen door 'm af te dekken met oude kranten.

Papier prepareren met waskrijt en plakkaatverf

Waskrijt
Daarna ga je je papier prepareren. Dat gaat als volgt. Je moet je papier helemaal vol kleuren met verschillende kleuren waskrijt . De kleuren moeten helder zijn, daarom is het beter om niet verschillende kleuren over elkaar heen te kleuren. Het waskrijt moet dik aangebracht worden, daarom moet je hard op je krijtjes drukken. Als je het papier helemaal vol gekleurd hebt en je helemaal geen wit papier meer ziet, doe je het volgende.

Plakkaatverf
Je verdunt een beetje zwarte plakkaatverf met water (ook weer niet al te dun maken...) en je doet daar een druppeltje afwasmiddel bij. De zwarte verf breng je aan over het waskrijt, zodat het hele vel zwart wordt. Daarna laat je het een uurtje drogen, of je gaat morgen weer verder met je tekening.

Waskrijt-waskrijt

Als je niet tot morgen wilt wachten, dan kan het ook met twee lagen waskrijt. Breng eerst een laag aan met een heleboel verschillende kleuren. Daarna breng je een zwarte laag aan.

Omtrek

Nu ga je een grote bloem maken. De omtrek van je bloem kras je met je spijker, schroef of passerpunt uit. Je krast het zwart weg, zodat je de kleur weer ziet. Als je de omtrek hebt uitgekrast, doe je dat daarna nog een keer, op ongeveer een centimeter afstand van je eerste lijn. De omtrek is dus een dubbele lijn met daartussen zwart.

Binnen de omtrek

Nu ga je binnen de omtrek heel dicht bij elkaar lijnen krassen. In ieder bloemblad moeten alle lijnen naast elkaar gekrast worden, niet door elkaar heen. Als je aan een ander bloemblad gaat beginnen, kun je de krassen een andere richting geven. Zo ga je verder tot je alle vlakken binnen de omtrek van je bloem helemaal vol gekrast hebt.

Buiten de omtrek

Daarna ga je krassen maken buiten de omtrek. Hier kun je af en toe de richting van je krassen veranderen, zodat je een heleboel vakjes krijgt met telkens krassen in een andere richting.

Als je het goed gegaan is, is de omtrek van je bloem nu zwart en zijn er krassen in allerlei kleuren.

Andere afdekkleur

Je kunt dit natuurlijk ook doen met een andere afdekkleur. Als je daarvoor kiest moet je een speciale kleur daarvoor reserveren. Die speciale gereserveerde kleur gebruik je dan niet als je het papier gaat prepareren. Het is heel belangrijk dat je een speciale kleur apart houdt als afdekkleur, want als je daar geen speciale kleur voor neemt worden je krassen dezelfde kleur als je afdekkleur en dan zie je de krassen niet.

Lees verder

© 2008 - 2017 Judithm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom tekenen en schilderen met kinderen?Met kinderen tekenen en verven is voor kinderen het ontdekken van de wereld. Zij doen hiermee hun eigen belevenissen op,…
Knutselen met kinderen: Thema kikkersKnutselen met kinderen: Thema kikkersKikkers zijn leuk om te tekenen en te knutselen, omdat de vormen zo eenvoudig en herkenbaar zijn. Bovendien is de ontwik…
Tekenen in de bovenbouw, graffitiGraffiti spreekt veel kinderen tot de verbeelding. Voornamelijk in de bovenbouw lonkt het om een eigen 'tag' te maken en…
Zelf kleding naaien: hoe rader ik een patroon uit?Zelf kleding naaien: hoe rader ik een patroon uit?Om zelf een kledingstuk in elkaar te naaien kun je een patroon gebruiken. Patronen voor het naaien van kleding kun je lo…
Mansardedak makenDakvorm waarbij het onderste deel van het zadeldak of schilddak steiler is dan het bovenste deel, waardoor een geknikte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Betinasuarez / Pixabay
  • Opleiding Activiteitenbegeleiding, Stichting Kreatieve Edukatie.
  • Opleiding Ontwerpen en Vormgeven, Stichting Kreatieve Edukatie.

Reageer op het artikel "Tekenen met kinderen: sgraffitto"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Tekenen met kinderen
Schrijf mee!