InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Tekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotlood

Tekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotlood

Tekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotlood Kinderen kleuren graag met kleurpotlood en als ze dat doen, mengen ze de kleuren ook. Als je ze er echter van bewust wilt maken dat ze kleuren mengen en hoe dat gaat, moet je een kleurplaat aanbieden die dit zichtbaar maakt. Hier kun je ideeën vinden die zich er uitstekend voor lenen om kleuren te gaan mengen.

Materiaal

  • wit tekenpapier op A-4 formaat

Gereedschap

  • 4 kleurpotloden, een zwarte en de drie primaire kleuren rood, geel en blauw
  • handen

Werkwijze

Blauw

Leg een hand met de vingers gespreid op het tekenpapier. Teken de omtrek van die hand met zwart potlood. Kleur de hand nu helemaal blauw, de kleur moet goed dekken.

Rood

Leg daarna de hand opnieuw op het papier, maar in een andere richting. Hij moet de blauwe hand wel overlappen. Teken de omtrek van deze hand ook met zwart en kleur deze nieuwe hand nu helemaal rood, op de overlappende stukken gewoon over het blauw heen kleuren.

Geel

Leg de hand nogmaals op het papier, in een derde richting, maar zo dat hij de blauwe en de rode hand overlapt. Teken de omtrek van deze hand ook met zwart. Deze hand helemaal geel kleuren, bij de overlappen de stukken over het rood en het blauw heen.

Secundaire kleuren

Als je alle drie de handen goed dekkend hebt ingekleurd (dat betekent dat je helemaal geen wit meer ziet), moet je op de overlappende stukken de secundaire kleuren oranje, paars en groen te zien krijgen. En in het midden, waar de drie kleuren elkaar overlappen, krijg je een tertiaire kleur te zien.

Kiezen

Je kunt nu kiezen hoe je je zelfontworpen kleurplaat af wilt maken. Je kunt bijvoorbeeld iedere hand nog een keer extra duidelijk aangeven met een dikke zwarte lijn. Maar je kunt er ook voor kiezen ieder kleur die je gemaakt hebt aan te geven met een dikke zwarte lijn erom heen.

Erg jonge kinderen

Voor erg jonge kinderen is dit geen leuke kleurplaat en de ontdekkingstocht die erin zit kunnen ze nog niet begrijpen. Als kinderen van verschillende leeftijden samen willen gaan kleuren met deze kleurplaat, dan moet de kleurplaat voor erg jonge kinderen een beetje aangepast worden.

Aanpassing voor jonge kinderen

Alle drie de handen in drie richtingen voor aanvang van het kleuren op papier zetten. Daarna kunnen alle vakjes die daardoor ontstaan zijn apart ingekleurd worden.

Lees verder

© 2008 - 2017 Judithm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tekenen met kleurpotloodOm mooie tekeningen te kunnen maken met kleurpotlood, is het belangrijk om op de juiste manier te beginnen met je tekeni…
Alles wat je over kleuren moet weten!Alles wat je over kleuren moet weten!Kleuren zien we door het wit licht. Als er geen licht is, kunnen we ook geen kleuren zien. Indien de lichtbron gekleurd…
Kleuren: de theorieKleuren: de theorieNatuurlijk weet iedereen wat een kleur is, hoewel men het misschien niet onder woorden kan brngen. als klein kindje zijn…
Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Een mooi shirt gekocht in een opvallende kleur? Heel leuk, maar thuisgekomen gebeurt het weet hoe vaak dat je vertwijfel…
Kleuren mengen en ruimtelijk effect van verf en kleurKleuren mengen en ruimtelijk effect van verf en kleurKleur is van grote invloed op ons leven en de (leef)omgeving. Door een bewust kleurgebruik kunt u de beleving van ruimte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HebiPics / Pixabay
  • Opleiding Ontwerpen en Vormgeven, Stichting Kreatieve Educatie
  • Cursus tekenen met kleurpotlood, Dick Visscher

Reageer op het artikel "Tekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotlood"

Reactie

Ellen Kik, 14-02-2013 16:34 #1
Voor oudere kinderen is het leuk om zelf een of meer sjablonen te maken, die uitgeknipt worden en dan verder dezelfde werkwijze als met de handen. Je krijgt dan een soort stilleven, of een spannend geheel met voorwerpen op z'n kop, enz.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Tekenen met kinderen
Reacties: 1
Schrijf mee!