InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Loom bands: gezondheidsrisico's en het voorkomen ervan

Loom bands: gezondheidsrisico's en het voorkomen ervan

De populaire loom bands hebben helaas ook risico's voor de gezondheid en enkele nadelen. Gelukkig hoef je niet te stoppen met het creatief bezig zijn met rainbow loom armbandjes en accessoires maken. Als je rekening houdt met enkele aspecten is dat echt niet nodig. Denk dan aan goedkopere namaak loom bands die vaak giftige stoffen bevatten, aan huisdieren, en kleine kinderen.

Inhoud:

CE-markeringCE-markering

CE-markering en namaak

CE-markeringen, je ziet ze op allerlei producten staan. Zo ook op loom kits, als het goed is. Maar wat is een CE-markering? 'Met het aanbrengen van de CE-markering geeft de fabrikant of zijn gevolmachtigde aan dat het product aan alle van toepassing zijnde Europese regels voldoet en dat de conformiteits- of overeenstemmingsprocedures zijn voltooid' (bron: Wikipedia).

In het geval van speelgoed, zoals de Rainbow Loom en andere merken, gaat het om CE-markering '2009/48/EC Speelgoedveiligheid'. Het ontbreken van de CE-markering is dus zowiezo een reden om de loom kit niet te kopen. Helaas zijn er ook sets in omloop met een namaak-markering. Voor een consument lastig om te beoordelen. Let in ieder geval op de combinatie van CE aanduiding en vermelding dat de loom kit niet gebruikt moet worden door kinderen van 3 jaar / 36 maanden of jonger. Zonder die combinatie is er iets mis, dus: niet kopen.

Breken van loom board en pinnen: namaak loom breekt sneller

Een Loom board is gemaakt van kunststof en bevat een aantal rijen kunststoffen pinnetjes. Naast dat het board zelf kan breken door vallen, erop gaan staan of het wisselen van de pinrijen, kunnen ook de pinnetjes zelf breken als de elastiekjes met kracht op de pinnetjes gezet worden. De originele Rainbow Loom is het product dat op de markt is gezet door de bedenker van de loom set: Cheong Choon Ng en claimt sterk te zijn en niet snel te breken. Deze zou ook enkel 'gecontroleerd breken' en dan geen scherpe randen veroorzaken waar kind of volwassene zich aan zou kunnen bezeren. De echte Rainbow Loom voldoet namelijk aan de 'US Toy Safety standards'.

Dat enkel de originele loom veilig zou zijn kan natuurlijk niet gezegd worden. Maar feit is dat namaak loom sets goedkoper in de markt gezet wordt om te kunnen concurreren met de originele loom kit. En als er ergens op bezuinigd moet worden kan dat goed het materiaal zijn. Ook het feit dat een Amerikaans burger/ondernemer dit product op de markt heeft gezet (weliswaar geproduceerd in China maar onder de 'US Toy Safety standards') geeft een gevoel van vertrouwen, immers Amerika is het topland wat betreft verzekeringclaims in geval van ongevallen. Let bij aanschaf zelf ook op de pinnetjes van het loom board: zijn deze mooi afgerond, of hoekig en scherp? In het laatste geval kun je maar beter iets meer geld uitgeven en een wat duurdere versie kopen.

Lood, weekmakers, Bisfenol A / BPA en latex

Ook de loom-elastiekjes kunnen gevaar opleveren. Als ze latex bevatten kunnen ze allergische reacties opleveren. Mensen met een latexallergie kunnen in het ergste geval zelfs in shock raken. De originele Rainbow Loom elastiekjes zijn latexvrij, ook weer volgens de 'US Toy Safety standards'.

Maar mogelijk gevaarlijker is het gebruik van lood in elastiekjes. Lood in speelgoed is in Amerika en Europa verboden sinds 1978. Toch is er nog speelgoed op de markt dat lood bevat. Dit speelgoed wordt voornamelijk nog in Azië geproduceerd en komt vaak bij de consument uit via kermissen. Loodvergiftiging uit zich vaak pas als gevaarlijke hoeveelheden zich in het lichaam hebben opgebouwd. Het kan bijvoorbeeld resulteren in vertraagde groei bij baby's, leerproblemen en verlies van eetlust bij kinderen en verminderde vruchtbaarheid en miskramen onder volwassenen. Een loom set zonder (echte) CE-markering kan dus lood bevatten. Elastiekjes kunnen gauw in kindermondjes belanden, al is het maar om 'even' vast te houden bij het spelen.

Ook weekmakers zijn inmiddels bekende risicostoffen. Ook bekend onder de naam ftalaten doen zij wat de naam zegt: het weekmaken van plastic. In dit geval het soepel maken en houden van elastiekjes. Het gaat bij een loom set met name om weekmakers die vaak herkenbaar zijn aan de toegevoegde anti-oxidant BPA oftewel Bisfenol A. Deze stof is inmiddels in Europa verboden in babyflesjes. En niet zonder reden: het kan irritaties aan ogen, huid en luchtwegen veroorzaken, maar ook is het een (zwak) oestrogeen hormoon. Niet een stof waar je je kind mee in aanraking wil brengen. Contact met weekmakers hebben we trouwens allemaal nog veelvuldig in andere producten: in de westerse wereld wordt Bisfenol A bij nagenoeg iedereen in het lichaam aangetroffen. De Rainbow Loom is vrij van BPA en weekmakers van de andere merken is dat (ook met CE markering) nog maar de vraag.

Huisdieren eten elastiekjes en krijgen verstopping

Ook onze geliefde huisdieren, zoals katten en honden, kunnen ziek worden door het eten van elastiekjes. Zo goedkoop als de elastiekjes zijn, zo veel geld kan dierenartsbezoek en een evt. operatie in een onverhoopte situatie gaan kosten. De elastiekjes kunnen in de darmen blijven steken. Als de darmen daardoor gaan plooien kunnen ze zelfs scheuren, met alle nare gevolgen van dien. Heb je je huisdier elastiekjes zien eten, bel dan de dierenarts en meld de symptomen van een verstopping, zoals verminderde eetlust, overgeven en diarree. Deze symptomen zijn meestal snel waarneembaar: binnen 24 to 48 uur na het eten van het speelgoed. Een kat kan bij spelen op gevallen elastiekjes gaan kauwen en deze naar binnen krijgen, een hond schrokt vaak vrij makkelijk iets op, bijvoorbeeld als een klein kind elastiekjes in zijn voerbak legt.

niet voor kinderen t/m 3 jaarniet voor kinderen t/m 3 jaar

Verstikkingsgevaar voor kinderen tot 3 jaar

Loomen is niet geschikt voor kinderen tot en met 3 jaar, het wordt zelfs aangeraden vanaf pas 8 jaar. Maar kleinere broertjes of zusjes willen natuurlijk graag meespelen en ook die stoppen makkelijk iets in hun mond met mogelijk verstikking als gevolg. Een elastiekje, of erger: een afgebroken pinnetje. Ook kunnen uitgetrokken elastiekjes in ogen springen. Uitkijken dus met kleinere kinderen in de buurt.

Loomen verbieden?

Zou je na al deze mogelijke ellende je kinderen nog wel laten spelen met een loom kit? Jawel hoor. Loomen is een hartstikke leuk spel met vele voordelen, zoals het bevorderen van creativiteit en samen spelen. Met gezond verstand en oog op de risico's is er geen reden om het te verbieden. Een gewaarschuwd mens telt nog steeds voor twee!

Lees verder

© 2014 - 2017 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Band-it: Loom Bands, de Zomerrage van 2014Band-it: Loom Bands, de Zomerrage van 2014Met Band-it kun je zelf sieraden, haarspelden en overige accessoires maken van kleurrijke rubberen bandjes. De zomerrage…
Zijn Band-it Loom Bands gevaarlijk?Zijn Band-it Loom Bands gevaarlijk?Vanaf voorjaar 2014 zijn de Band-it Loom Bands een enorme rage onder kinderen in de leeftijd van ongeveer acht tot twaal…
WK 2014: Maak een Nederlandse vlag loom band armbandWK 2014: Maak een Nederlandse vlag loom band armbandOp vrijdag 13 juni 2014 om 21:00 Nederlandse tijd speelt het Nederlands Elftal tegen Spanje haar eerst WK groepswedstrij…
Loom bands: de nieuwe rage van 2014Rainbow Loom is de nieuwste rage van 2014. Hierbij maak je armbandjes of figuurtjes met kleine elastiekjes. Je doet dit…
Band-it Loombandjes: Voorbeelden van patronenBand-it Loombandjes: Voorbeelden van patronenSieraden zoals armbandjes en accessoires maken met de gekleurde loomband elastiekjes van Band-it en de band-it loom is e…
Bronnen en referenties
  • http://rainbowloomrefills.net/
  • Latex allergie: http://www.beroepsziekten.nl/node/318
  • http://fox8.com/2013/11/27/vets-send-warning-over-rainbow-loom-bands/
  • Definitief CE-markering: Wikipedia
  • http://www.greenjump.nl/Blog/post/2009/04/09/verboden-weekmakers-nog-steeds-aanwezig-in-baby-en-kinderproducten.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A
  • http://www.loommania.nl/giftige-nep-loomkits-en-loombands/

Reageer op het artikel "Loom bands: gezondheidsrisico's en het voorkomen ervan"

Reacties

Jean, 26-07-2014 21:19 #2
Fout in uw artikel: BPA of Bisfenol A is géén weekmaker, maar wel een anti-oxidant die aan bepaalde weekmakers toegevoegd wordt. Reactie infoteur, 19-08-2014
De tekst is gecorrigeerd, en bedankt voor de opmerkzaamheid en het doorgevenJean!

Ginny Maat, 22-07-2014 21:20 #1
Met wat kan ik de elastiekjes soepel houden?

Infoteur: Drie
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Rainbow Loom bands
Reacties: 2
Schrijf mee!