InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Band-it Loombandjes: Voorbeelden van patronen

Band-it Loombandjes: Voorbeelden van patronen

Band-it Loombandjes: Voorbeelden van patronen Sieraden zoals armbandjes en accessoires maken met de gekleurde loomband elastiekjes van Band-it en de band-it loom is een enorme rage onder kinderen en jongeren. In 2013 werden de bandjes uitgeroepen tot speelgoed van het jaar in de Verenigde Staten, en sinds februari 2014 is het Band-it boek met voorbeelden en patronen ook in Nederland verkrijgbaar.

Band-it loom

Bron: Will Merydith / Wikimedia CommonsBron: Will Merydith / Wikimedia Commons
Voor de het maken van de sieraden en accessoires heb je rubberen loombandjes in één of meerdere kleuren en een zogenaamde loom met loomhaak nodig. Deze rubberen elastiekjes zijn latexvrij. Dit speciale plastic rekje met pinnen (zie foto hiernaast) met een afmeting van 20 bij 50 centimeter) wordt gebruikt om de bandjes in elkaar te vlechten waardoor je je eigen armbandjes of kettingen kunt maken. Op onder andere www.bol.com is een Band-it boek verkrijgbaar, waarin patronen voor verschillende sieraden en accessoires beschreven worden.

Voorbeelden van patronen

Single Stitch

Een armbandje gemaakt met de Single Stitch is het meest eenvoudige armbandje dat je kunt maken met behulp van de loom en de loomband elastiekjes. Het is goed om, wanneer je begint met Band-it, te beginnen met dit type armbandje, zodat je de Band-it basistechniek goed onder de knie krijgt.

Triple Single Stitch

Een armbandje dat je kunt maken wanneer je de techniek van de Single Stitch armband doorhebt en een stapje verder wilt gaan is de Triple Single Stich armband. Hierbij vlecht je drie rijen Stingle Stich armbandjes naast elkaar, steeds verbonden met een loombandje. Hoewel deze armband er misschien moeilijk uitziet, is hij voor beginners zeer geschikt.

Visgraat

Bron: AngryJulieMonday / Wikimedia CommonsBron: AngryJulieMonday / Wikimedia Commons
Weer een stapje moeilijker is het armbandje met visgraat patroon. Op de foto hiernaast zie je een enkel visgraat patroon, maar als je beter wordt in het maken van loomband armbandjes kun je ook proberen om armbandjes met dubbele of zelfs driedubbele visgraatpatronen te maken.

Dieren, sleutelhangers

Bron: The Wu's Photo Land / Wikimedia CommonsBron: The Wu's Photo Land / Wikimedia Commons
Met behulp van de band-it elastiekjes kun je verschillende dierenfiguurtjes en poppetjes maken. Hiernaast zie je een voorbeeld van een schildpad. Op Youtube zijn verschillende filmpjes te vinden waarin stap voor stap wordt voorgedaan hoe je de figuurtjes maken kan met de loombandjes.

Handig bij het maken van de verschillende patronen voor armbandjes: Youtube

Op Youtube staan vele filmpjes waarin uitgelegd wordt en voorgedaan wordt hoe je de armbandjes met verschillende patronen kunt maken met behulp van de loom, een loomnaald en verschillende elastiekjes. Veel van deze filmpjes zijn in het Engels, maar na het verschijnen van het Nederlandse Band-it boek, komen er ook steeds meer filmpjes op Youtube waar de uitleg van de patronen in het Nederlands gedaan wordt. Ideaal dus voor de wat jongere kinderen.

Prijs en verkrijgbaarheid van loombandjes

Loombandjes zijn onder andere (online) verkrijgbaar bij Intertoys. Daar kost een starterskit met Loom band bord (ook wel Loom genoemd), haaknaald en meer dan 600 loombandjes 19,99. Met dit pakket kunnen zo'n 24 armbandjes worden gemaakt.Een losse haaknaald met elastiekjes kost 3,99 en losse zakjes elastiekjes (600 stuks) 4,99. Er zijn zowel zakjes met elastiekjes in één kleur, als met gemengde kleuren verkrijgbaar. Het Band-it boek is verkrijgbaar voor 6,99. Tevens zijn er verschillende websites die de producten voor het maken van loomband sieraden aanbieden. Op deze websites (bijvoorbeeld loombandjes.nl) ligt de verkoopprijs vaak lager dan die in speelgoedwinkels.

Lees verder

© 2014 - 2017 Marrie123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zijn Band-it Loom Bands gevaarlijk?Zijn Band-it Loom Bands gevaarlijk?Vanaf voorjaar 2014 zijn de Band-it Loom Bands een enorme rage onder kinderen in de leeftijd van ongeveer acht tot twaal…
Loom bands: succesvol door vele voordelenLoom bands, Rainbow loom, Wonder loom, Loom armbandjes of Band-it: wie kent ze inmiddels niet? De aaneengeregen gekleurd…
WK 2014: Maak een Nederlandse vlag loom band armbandWK 2014: Maak een Nederlandse vlag loom band armbandOp vrijdag 13 juni 2014 om 21:00 Nederlandse tijd speelt het Nederlands Elftal tegen Spanje haar eerst WK groepswedstrij…
Sieraden van band-itSieraden van band-itDe sieraden van band-it zijn sinds 2013 een rage onder meisjes van rond de 8 jaar. Met behulp van loom en elastiekjes ma…
Loom bands: de nieuwe rage van 2014Rainbow Loom is de nieuwste rage van 2014. Hierbij maak je armbandjes of figuurtjes met kleine elastiekjes. Je doet dit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Band-it Loombandjes: Voorbeelden van patronen"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 14-05-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!