InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Chamotteklei, het materiaal en de techniek

Chamotteklei, het materiaal en de techniek

Chamotteklei is een gemakkelijk materiaal om mee te werken. Je hebt echter een klei-oven nodig om je werkstuk te voltooien. Die oven heb je waarschijnlijk niet en leerdroge klei is moeilijk te vervoeren. Daarom is werken met chamotteklei minder geschikt om thuis te doen.

Materiaal

Chamotteklei koop je in de vorm van een brood.
Er bestaat grove en fijne chamotteklei.

Fijne chamotteklei gebruik je voor holle vormen. Grove chamotteklei gebruik je voor beeldjes e.d. In grove klei zitten gebakken kleideeltjes waar de lucht bij het bakken een weggetje kan vinden om eruit te gaan. Fijne klei ploft bij het bakken van massieve vormen uit elkaar. Klei gaat na 6 of 7 maanden schimmelen. Die schimmel kun je eraf halen, de klei is dan nog gewoon te gebruiken. Echt uitgedroogde klei kun je in een bak met water zetten, daarna is het een soort rivierslib. En hierna is het weer gewoon bruikbaar.

Boetseren

Klei leent zich ervoor om losse onderdelen te maken die je aan elkaar vastzet. Als je dit wilt doen, moet je verbindingvlakken van beide onderdelen heel erg ruw maken voor je ze aan elkaar vast zet. Anders valt het weer uit elkaar.

Oven

Om klei te bakken heb je een klei-oven nodig en om een klei-oven te kunnen plaatsen heb je krachtstroom nodig.

Bakproces

  • eerst 1 tot 2 weken laten drogen (leerdroog)
  • 1 uur droogstoken op 100 graden Celcius
  • 2 uur stoken op 350 graden Celcius. De klei gaat dan sinteren. Dat is een onomkeerbare verandering, als je het werkstuk daarna in water legt wordt het geen klei meer.
  • 3 uur stoken op 950 graden Celcius
Er zit een gat in de oven om het vocht eruit te laten. Tijdens het stoken op 350 graden doe je een stop in het gat.
© 2007 - 2014 Judithm, gepubliceerd in Hobby (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Knutselen en Activiteitenbegeleiding.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Stichting Kreatieve Educatie

Reageer op het artikel "Chamotteklei, het materiaal en de techniek"

Infoteur: Judithm
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!