InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Houtskooltekening, de techniek

Houtskooltekening, de techniek

Houtskool biedt een mogelijkheid waardoor het gemakkelijker is een tekening met een mooi resultaat te krijgen, dan met bijvoorbeeld een potlood. Dus als je denkt dat je niet kunt tekenen, kan het de moeite waard zijn deze techniek een keer te proberen.

Materiaal

  • groot vel papier
  • houtskool
  • kneedgum
  • stukje keukenrol

Gereedschap

  • sterke lamp
  • eventueel een vlerk. Een vlerk is een vlerk van een vogel, te koop in een winkel voor tekenmaterialen. Je gebruikt 'm om je houtskooltekening mee schoon te kloppen, bijvoorbeeld als je 'm niet goed vindt en opnieuw wilt beginnen.

Voorbereiding

  • Richt een sterke lamp op het onderwerp dat je wilt tekenen, zo dat het licht van links of van rechts komt en de andere kant duidelijk in de schaduw is.
  • Maak je vel papier helemaal grijs met houtskool, er mag geen stukje wit meer te zien zijn.

Uitvoering

Je begint nu met heel goed naar je onderwerp te kijken. Let hierbij in de eerste plaats op de donkere en de lichte vlakken, pas in de tweede plaats let je op de lijnen. Nu ga je met je kneedgum de lichte plekken uitgummen, de donkere plekken zet je aan met een houtskooltje.

Dat is alles. Als je dit goed uitvoert, zul je je onderwerp 'vanzelf' op je papier zien verschijnen.

Afwerking

Als je tevreden bent over je tekening, kun je de grote vlakken (bijvoorbeeld de achtergrond), doorwrijven met een stukje keukenrol. Dat geeft een ander effect. Dit kun je pas doen als je tekening helemaal klaar is, want het papier raakt er verzadigd door, waardoor het heel moeilijk wordt nog iets te corrigeren. Daarna kun je je tekening fixeren met fixeer voor krijttekeningen. Maar het kan ook met haarlak. Doe dit even buitenshuis.
© 2007 - 2014 Judithm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Activiteitenbegeleiding en Knutselen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Stichting Kreatieve Educatie

Reageer op het artikel "Houtskooltekening, de techniek"

Infoteur: Judithm
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!