InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Hoe maak je Papier-maché? (papierpulp)

Hoe maak je Papier-maché? (papierpulp)

Hoe maak je Papier-maché? (papierpulp) Papier-maché of papierpulp is snel en erg eenvoudig te maken van krantenpapier. Knutselen met papier-maché is geschikt voor het hele gezin; een leuk, creatief knutselidee voor de vakantietijd. Papier-maché is goedkoop, je kunt er echte kunstwerkjes van maken door decoratie, plakkaatverf (gouache) en gesso (kalk), en is dan niet van echt geglazuurd aardewerk te onderscheiden! Papier-maché maken en drie methoden om papierpulp te verwerken, vind je hier stap voor stap met illustraties uitgelegd. Wil je papier-maché Kerstfiguren of een Kerststal maken, ga dan naar Mooie Kerstfiguren - Zelf maken en in Surprise-ideeën voor Sinterklaas vind je prachtige dierfiguren om van papierpulp te maken, te weten: een paard, duif en een pauw. En leuke mensfiguren en andere knutsels in Sinterklaassurprise maken - Tips Surprise-ideeën Voorbeelden of ook gekke papier-maché objecten om te knutselen in Vieze Snelle Leuke Gekke Sinterklaassurprises Tips.

Papier-maché of Papierpulp - Herkomst Techniek

Papiermaché - Papierpulp. De Franse term papier-maché is letterlijk vertaald ‘gekauwd papier’. Papier-maché wordt vaak gebruikt om een creatieve of kunstzinnige techniek aan te duiden. Handvaardigheid en knutselen met dit materiaal is eenvoudig en geeft snel hele mooie resultaten; er zijn de meest prachtige kunstwerkjes mee te maken en het kan op velerlei manieren en ondergronden toegepast worden. Papier-maché is een techniek waarbij je werkt met in een oplossing van water en plakmiddel gedrenkt papier.

Chinese Papier-maché Draak. Het schijnt dat de Chinezen in de oudheid de papier-maché techniek al toepasten bij het creëren van de alom bekende grote draken, die ze meevoerden in hun processies en optochten, tijdens bepaalde feestelijke of ceremoniële aangelegenheden. Heden ten dage zie je nog steeds deze draken bij de viering van het Chinese Oud en Nieuw. Sinds die oude tijd tot op de dag van vandaag heeft het werken met papier-maché of papierpulp een aanzienlijke verandering ondergaan en is het in talloze variaties qua samenstelling en toepassing gebruikt.

Basismateriaal Papier-maché Papierpulp - Krantenpapier en Lijm

Basismateriaal Papier-maché . In dit artikel worden drie verschillende manieren van verwerking van ingevocht papier en plaksel besproken (papierpulp) oftewel 3 verschillende papier-maché technieken. In alle gevallen is het basismateriaal krantenpapier, alleen is de verwerking anders in de zin van de basis of ondergrond die je gebruikt om het papier-maché te vormen.

Basismateriaal Krantenpapier
Papierpulp kun je het beste maken van krantenpapier, omdat kranten het beste water absorberen en dit papier-mache geeft van goede kwaliteit. Bovendien is het goedkoop en kranten heb je altijd bij de hand; wie heeft er nu geen krantjes in huis? Verder lever je ook nog een bijdrage aan het mileu door te recyclen!

Lijm - Kleefstof Plaksel
Gebruik òf een kleefstof uit pva-lijm, behangerslijm/behangersplaksel òf een lijmsoort die sterk houthoudend is. Een gedetailleerd overzicht van verschillende lijmsoorten en lijmeigenschappen kun je vinden in Lijm Tips - Welke lijm? Meng de kleefstof met water, totdat deze dik wordt en je vingers aan elkaar plakken als je ze erin steekt en je ze pas met enige moeite weer van elkaar kunt krijgen.

Papier-maché Maken - Drie Verschillende Manieren - Methodes

Papier-maché maken Methode 1

Dompel het krantenpapier gewoon in zijn geheel (intact) in het aangemaakte mengsel van water en kleefpasta, die je in een schaal of kom hebt gedaan. Als het krantenpapier goed doordrenkt is, vouw je het vervolgens op een bepaalde manier, gebogen, in een waaiervorm of een muizentrap, oftewel naar keuze in de vorm die je zelf wilt of nodig hebt.

Papier-maché maken Methode 2

Knip of scheur het krantenpapier in kleine snippers en leg dit een paar uur in een bak met (alleen) water.

Haal het na een paar uur weken uit het water en wring de substantie goed uit om het overtollige water te verwijderen.
Vermeng vervolgens de snippers met plaksel of kleefpasta en leg het hoopje op een werktafel.
Dit is een tamelijk klevende substantie, maar het is goed te verwerken als je het eerst een tijdje goed kneedt om de pulpmassa zo compact mogelijk te maken.

Als je een hele fijne brij wilt, kun je de snippers met het plaksel in een blender of een mixer doen.

Hele Fijne Papierhulp

Met de fijne papierpulp die na blenderen of mixen ontstaat, kun je net zo makkelijk en mooi figuurtjes maken als met leem, klei of plasticine. Sterker nog, papierpulp heeft grote voordelen in vergelijking met klei en plasticine.

Papier-mache is namelijk veel goedkoper, het wordt tamelijk hard na droging en is heel goed geschikt om te verven, indien je de goede verfmethode gebruikt. Hoe je het beste kunt verven, wordt hieronder uitgelegd.

Papier-maché maken Methode 3

Maak eerst van dun karton of ijzerdraad een basisvorm: armatuur (geraamte) voor het te maken figuur; in dit voorbeeld een paard. Doe dit als het mens- of dierfiguren betreft, door rolletjes te maken voor lijf en ledematen. Voorbeelden met mal om kartonnen basisvormen voor mens-/dierfiguren te maken, kun je zien in Mooie Kerstfiguren maken en hoe het paard er uitziet als het af is in Surprise maken Paard .

Wanneer je de basisvorm van het figuur klaar hebt, bekleed je deze met stukjes in plaksel gedompeld krantenpapier. Wanneer de hele basisvorm is beplakt, laat je het drogen en wacht tot echt alle vocht verdwenen is. Tot slot een laagje van drie millimeter papierpulp aanbrengen, bereid volgens het procédé dat hierboven is beschreven. Deze laag kun je vormen, vorm geven of ‘boetseren’ tot de meest karakteristieke trekken ontstaan. Het drogen dient op natuurlijke wijze te gaan. Als je het droogproces versnelt door het figuur bijvoorbeeld dicht bij de verwarming of een andere warmtebron te zetten, loop je het risico dat het papier loslaat of het figuur zijn oorspronkelijke vorm verliest.

Afwerking met Gesso en Lijmlaag

Als het papier echt helemaal droog is, breng je een laagje gesso aan. Dit is een handje witkalk vermengd met witte lijm. Dit mengsel moet je aanbrengen als het nog soepel is. De gesso moet dik genoeg zijn om het hele oppervlak te bedekken. Wanneer de gessolaag goed droog is, kun je de oneffenheden met een fijn schuurpapiertje bijwerken.
Dit moet je wel heel voorzichtig doen, want anders krijg je diepe groeven in het papier en mogelijk ook gaten, omdat het figuurtje hol is en niet bestand tegen al te veel druk. Hoe gladder je het figuurtje wil hebben, hoe meer gessolagen je op moet brengen en polijsten. Als het goed gepolijst is, is het bijna niet te onderscheiden van echte klei of keramiek. En deze schijn kun je nog versterken door het te schilderen.

Decoreren Verven en Afwerken van Papier-maché

Decoreren met Plakkaatverf
Om de papier-maché werkstukjes te decoreren en verfraaien kun je het beste plakkaatverf gebruiken. Deze verf wordt ook wel Gouache genoemd. Meng bij de plakkaatverf voor gebruik een hoeveelheid kleefpasta, waardoor de figuurtjes enigszins vochtbestendig worden en dit laagje zorgt er ook voor dat het een glans krijgt.
Glanzend Afwerklaagje
De verf droogt namelijk wat mat op en door kleefpasta (plaksel, lijm), krijg je een mooi glanzend oppervlak, waardoor het de indruk geeft van echt geglazuurd aardewerk.
Hiervoor is het niet voldoende om de kleefpasta met verf te vermengen, maar breng je als alles echt goed droog is, nog een laagje extra kleefpasta aan!

Tip tot slot: Je kunt -afhankelijk van wat je wilt maken- ook een ballon, bal of piepschuimballetjes als basisvorm gebruiken.

Mooie figuren gemaakt van Papier-maché

Leuke en mooie papier-mache beelden kun je vinden in:

Heel veel knutselplezier gewenst met de papierpulp/papiermaché en dat het maar zó mooi mag worden, dat iedereen denkt dat het echte kunst- of aardewerkjes zijn!!
© 2007 - 2014 Sila, gepubliceerd in Hobby (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderfeestje - knutselen met ballonnenKinderfeestje - knutselen met ballonnenMet ballonnen kun je de leukste dingen doen. Wil je de kinderen hier graag eens een (mid)dagje mee laten knutselen tijde…
Mooie Kerstfiguren - Zelf maken (Kerststal)Mooie Kerstfiguren - Zelf maken (Kerststal)Kerstfiguren of kerstbeeldjes, los of voor de kerststal, kun je zelf makkelijk maken van papier-maché (papierpulp). Papi…
Voorbeelden van leuke Sinterklaas surprisesPakjes avond komt er weer aan. Veel gezinnen vieren deze avond met het geven van surprises aan elkaar. Maar een Sinterkl…
Collage maken met kinderenCollage maken met kinderenEen collage maken betekent knippen en plakken. Als je een collage met kleuren maakt, is het belangrijk dat de structuur…
Ontwikkeling Papier Maken (fabricage)Ontwikkeling Papier Maken (fabricage)Papier van lompen is de oudste wijze van papierfabricage. Na het lompenpapier kwam in 1670 het procédé van geschept papi…
Bronnen en referenties
  • Knutselen met leer en papier-maché. Creatief. Helmond: Kampen
  • Eigen aanvullingen

Reageer op het artikel "Hoe maak je Papier-maché? (papierpulp)"

Reacties

Ageeth Janssen, 07-12-2013 11:55 #20
Hoe kan ik een scheur in mijn papier-mache repareren?

Inge Verheijen, 13-11-2013 11:43 #19
Kan ik ook een strandbal gebruiken ipv een ballon om een grote bol te maken van papier-mache? De strandbal kan ik toch leeg laten lopen als hij goed droog is en dan eruit halen? Of wordt dat lastig?

Agnes Groenhart, 10-10-2013 14:30 #18
Beste heer/mevr.
heel fijn om uw iedeen te delen. Ik ben ook geinterresseerd in papiermanche. Ik heb mij zelf ingeschreven voor een workshop papiermanche.
Ik heb wel een vraag: de kleefpasta is het ook voor het gebit? want als ik het opzoek dan krijg ik alleen info over: voor het gebid.

Wim, 28-02-2013 14:43 #17
Ik wil voor mijn schoonzoon een opvoering doen, hij wordt 50, als Andre Hazes. Nu heb ik het gezicht van André via de printer gedownload, maar nu wil ik een masker maken van een gezicht en daarop proberen de geprinte foto te bevestigen. Dan deze zelf opdoen en een lied gaan zingen voor hem. Hij is een grote fan. Maar hoe begin ik? Met een ballon of iets dergelijks? Ik heb er lol in om het te proberen maar of het lukt. Ben zelf 73 jaar.
Misschien heb je een idee voor mij? Alvast bedankt.

Henny, 08-01-2013 20:41 #16
Hallo ik wilde iets vragen, ik wil graag een lamp maken van papier-maché maar met verschillende kleuren papier net zo iets als mozaïeken. Moet ik eerst een doorzichtig papier of plastiek gebruiken en dan met kleuren op plakken? Wat kan ik het best gebruiken hiervoor, het moet wel licht door laten. Hoop iets te horen al vast bedankt. Henny Reactie infoteur, 09-01-2013
Beste henny,

Als je voldoende doorschijning van het licht wilt, kan je het beste doorzichtig gekleurd papier gebruiken in een aantal variërende lagen om een mooie verstrooing van het licht te krijgen.
Een bestaande lampenkap beplakken kan ook een mogelijkheid zijn. Met andersoortig plastic oppassen voor brandgevaar / hitte van de lamp.

Mvg

Evelien, 26-12-2012 10:26 #15
Kan je ook schilderen op een kom die gemaakt is van papier mache want ik had er eerst plastiekfolie rond gedaan dan paper mache en dan de kom eruit gehaalt.
Maar nu zou ik hem willen schilderen maar in mijn kom in de binnenkant zit er plastiek die ik er niet afkrijg.
Moet ik dan eerst nog een laag papier machee aanbrengen en dan schilderen of hoe kan ik dat het beste doen.
Groetjes evelien Reactie infoteur, 30-12-2012
Beste Evelien,

Je zou het aanbrengen van een extra laag papier-maché aan binnenzijde kunnen proberen. Hoop dat dit geen hechtingsproblemen geeft.
De droge papier-maché kan je b.v. met een latex of andere watergedragen verf schilderen, waarna je deze -na droging- met een watergedragen transparante lak of beits af kunt werken om extra bescherming te krijgen.

Mvg

Marjolein, 21-11-2011 09:08 #14
Hallo,
Ik had een vraagje, ik wil graag een paardrij laars maken van papier mache. Is dit mogelijk als ik als ondergrond een rubberlaars neem en dan eerst de ene helft en als het droog is de andere helft van de laars! Ben benieuwd.
Vriendelijke groet Marjolein Gijsbers Reactie infoteur, 22-11-2011
Beste Marjolein,

Ik denk dat je beter eerst een 'mal' kunt maken van kippengaas of iets dergelijks, of eerst een model van karton dat je later afwerkt.
Als je de laars als mal gebruikt krijg je de wreef, hak en de overgang naar de kuit m.i. nooit goed.

Succes - Mvg

Amber, 20-07-2011 22:12 #13
Je kan het best behanglijm gebruiken
en voor een luchtballon gebruik je het best een opgeblazen ballon dan papiermaché errond en dan kan je je mandje maken met bv. ijzerdraad en een mandje die je bev. maakt uit kartonpapier
dit is een heel leuk artikel waar je veel kunt uithalen
helemaal niet moeilijk te begrijpen
grtjs amber

Pieterr, 16-05-2011 17:53 #12
Is de genoemde 'gesso' het zelfde als bijv. gesso primer of heeft dit een hele andere uitwerking? En heb je misschien ook een vb. een witte lijm die ik kan gebruiken? En waar deze producten verkrijgbaar zijn?

Stefan, 10-11-2010 15:24 #11
Wij hebben het goed gebruikt voor de suprise:-):-p:-)

Marijke, 25-07-2010 22:45 #10
Hallo ik zou graag een luchtballon uit papier mache maken wie kan me zeggen hoe ik dit het best kan doen?

Siegske, 18-08-2009 22:54 #9
Hallo hallo, Ik wil graag voor volgende week vrijdag een loempia maken van papier mache. Zelf zat ik te denken om een ballon op te blazen (langwerpig) en daar dan papier mache rond maken, In de ballon wil ik geld doen, het is een cado. Zijn er mensen die iets dergelijks al eens gemaakt hebben of die een idee hebben dit te verwezelijken?

Kevin, 01-05-2009 13:01 #8
Geweldig!
leuk uitgelegd en best simpel:-p
ik heb er echt wat aan gehad:-)

Paul, 12-02-2009 21:14 #7
Zou je uiteindelijk van een papier mache sculptuur een mal kunnen gieten?

Annelien, 13-12-2008 11:47 #6
Helemaal te gek hoor, we zijn aan de slag gegaan om een mooie wc pot te maken. Werkt perfect, heel goed resultaat voor de suprise. Bedankt!

Elise!!, 30-11-2008 14:57 #5
Heeejj!
Dank je wel he nu kan ik papier mache maken!
XD
LOLLY:-):-p

Makoowtju, 26-11-2008 17:37 #4
Hey thanks, heb nou erg mooi cadeau gemaakt!:-) Thankz!

Liesju`h, 15-11-2008 15:39 #3
Ik heb jullie tips gebruikt. :-p Bedankt!

Freddy, 27-05-2008 09:12 #2
Bedankt, helder en duidelijk, groet freddy Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Freddy, jij bedankt voor je positieve reactie!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Leon, 05-04-2008 10:53 #1
Artikel is helder en duidelijk. mis een verwijzing om handschoenen te dragen Reactie infoteur, 09-04-2008
@ Leon, bedoel je handschoenen vanwege de viezigheid (plakkerigheid) of heb je mogelijk een ervaring met huidirritatie of een allergische reactie?

Groeten van Sila (auteur artikel)

Infoteur: Sila
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 20
Schrijf mee!