InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Linoleumsnede meer kleuren, de Japanse techniek

Linoleumsnede meer kleuren, de Japanse techniek

Linoleumsnede meer kleuren, de Japanse techniek Een linoleumsnede maken is een hoogdruktechniek. Dat betekent dat je een vlakke plaat hebt met een verhoging erop. De verhoging smeer je in met inkt of verf en dan druk je de plaat af. Alleen het verhoogde gedeelte wordt zichtbaar op je papier. We gaan een linoleumsnede in drie kleuren plus zwart maken.

Vooraf

Als je nog nooit een linoleumsnede gemaakt hebt, is het aan te raden eerst een werkstuk met 1 kleur te maken. Hoe dat moet kun je lezen in het artikel linoleumsnede, 1 kleur.

De techniek die we gaan gebruiken heet de Japanse techniek.

Materiaal

  • 2 platen kurklinoleum van 40 x 40 cm
  • inkt op waterbasis, bijv. blockprint
  • papier
  • carbonpapier
  • kleurpotloden

Gereedschap

  • breekmesje
  • linorollertje of behangnadenaandrukrollertje
  • een lepel of een fleshamer
  • tegels of oude bordjes
  • afdrukplank (zie beschrijving een stukje verder)
  • linogutsjes

Start

De platen linoleum doormidden snijden zodat je vier langwerpige platen hebt.

Werkbeschrijving afdrukplank

Je hebt een afdrukplank nodig die groter is dan je platen linoleum. Je kunt zo'n plank zelf maken van een stukje spaanplaat.
Daar zet je langs de rand een lat op van ongeveer 1 cm dik. Je legt een plaat linoleum in het midden van de plank en je plakt boven, onder, links en rechts kleine stukjes karton. Dat is nodig omdat de plaat verwijderd moet kunnen worden, en daarna op de milimeter nauwkeurig weer neergelegd moet kunnen worden.

Ontwerp

Op een stuk papier dat net zo groot is als je plaat, een ontwerp tekenen. Daarna bij daglicht tegen een raam houden en de lijnen aan de achterkant overtrekken. Met kleurpotlood in drie verschillende kleuren inkleuren. Randen die belangrijk zijn zwart inkleuren.

Het ontwerp met behulp van carbonpapier het ontwerp overbrengen op alle vier je platen.

Kleuren

Nu ga je snijden. Je kiest van je ontwerp een kleur en je snijdt alles weg dat op je ontwerp een andere kleur heeft. Dit doe je met iedere kleur, zodat je vier verschillende platen hebt, voor iedere kleur een plaat plus een plaat voor de zwarte randen.

Afdrukken

Bevestig met punaises de zijkant van een groot vel papier op het latje dat je aan de zijkant van je afdrukplaat gemaakt hebt.
Begin met de lichtste kleur. Smeer je plaat in en leg 'm tussen de kartonnetjes die je op je afdrukplank geplakt hebt. Leg het papier (vast laten zitten) over de plaat. Maak cirkelende bewegingen met je lepel of je fleshamer over het papier, zodat alle plaatsen afgedrukt worden. Trek dan heel voorzichtig je papier eraf. Verwijder de plaat.

Nu doe je hetzelfde met de volgende kleur.
Je werkt van de lichtste kleur naar de donkerste kleur. Zwart doe je altijd het laatst.

Als je dat wilt, kun je het papier ook tussentijds laten drogen, maar dat hoeft niet beslist en het is ook niet zeker dat je resultaat er mooier door wordt. Er is wel een verschil te zien, maar niet mooier of lelijker.

Passe-partout erom, inlijsten. Klaar.
Stuur je me een berichtje als je gaat exposeren?

Lees verder

© 2007 - 2017 Judithm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Linoleumsnede één kleur, de techniekLinoleumsnede één kleur, de techniekEen linoleumsnede is een hoogdruktechniek. Dat betekent dat je een vlakke plaat gebruikt met een verhoging erop. Je smee…
Stempelen een eenvoudige hoogdruktechniekStempelen een eenvoudige hoogdruktechniekStempelen is een vorm van hoogdruk. Je kunt het gewoon thuis doen, je hebt er geen ingewikkelde gereedschappen voor nodi…
Hoe los je Japanse puzzels op?Voor Japanse puzzels heb je geen abacadabra nodig of hoe je geen hoogbegaafd wiskundig talent te zijn. De puzzels zijn e…
Japanse lariks, Larix kaempferiJapanse lariks, Larix kaempferiDe Japanse lariks, Larix kaempferi, of Japanse lork (soms geschreven als Japanse larix) is een naaldboom met éénjarige n…
Huisartsen waarschuwen voor gevaren van de Japanse OesterHuisartsen waarschuwen voor gevaren van de Japanse OesterOp de waddeneilanden waarschuwen huisartsen voor de gevaren van de Japanse Oester. Deze oester werd in de jaren 60 van d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Linoleumsnede meer kleuren, de Japanse techniek"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Druktechnieken
Schrijf mee!