InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Google-gedichten - poëzie van het zoekwoord

Google-gedichten - poëzie van het zoekwoord

Google-gedichten - poëzie van het zoekwoord Het is even simpel als grappig: het maken van Google-gedichten. Veel hoef je er niet voor te kunnen en wat je er voor moet doen is weinig, maar de resultaten zijn verrassend, geinig en verslavend. De Google-gedichten zijn voor iedereen bereikbaar. Je hoeft er geen taalvirtuoos voor te zijn, maar slechts de beschikking te hebben over een computer en de zoekbalk van Google. Google-gedichten zijn niet meer en niet minder dan vondsten na het intikken van een zoekwoord. Echte poëzie is het niet maar taalliefhebbers smullen ervan.

Google-gedichten

Een Google-gedicht is niet een gedicht dat je zelf schrijft. De Google-dichter hoeft niet meer te doen dan een zoekwoord of een paar zoekwoorden in te geven bij Google en dan te kijken welke suggesties Google geeft. Zonder problemen levert de zoekmachine zelf het materiaal dat een mooi Google-gedicht oplevert. Wie bijvoorbeeld intikt Google is krijgt het volgende Google-gedicht:

Google is
Google is your friend
Google is evil
Google is your best friend
Google is watching you

Dit Google-gedicht is ingezonden door Aloes. Klaar is het gedicht. Stuur de screenshot naar de website www.1001gedichten.nl (voorheen googlegedichten.nl) en de beheerder van de website publiceert hem wellicht op de site. De website verzamelt de gedichten en ontsluit ze voor groot publiek. Iedereen kan meegenieten van de grappige google-vondsten en het daagt enorm uit om het zelf eens te gaan proberen.

Website

Het bedrijf Web&Media zette de website googlegedichten.nl op. De door Google gegenereerde gedichten werden via de website verzameld en gedeeld. Een suggestie voor een nieuwe Google-gedicht kon via de website worden opgestuurd of via de facebook-pagina facebook.com/googlegedichten. Dat was in 2013. In 2017 bestaat die website niet meer en ook de Facebookpagina is niet meer te vinden. Dat betekent niet het einde van de Google-gedichten, maar wel het einde van het initiatief van Web&Media.

Initiatief van een ondernemer

De eigenaar van de website was de ondernemer Mark Kwebeman uit Oud Annerveen. Vanaf begin maart 2013 had hij de website, geïnspireerd op een soortgelijke site in Engeland. De ondernemer is zelf geen dichter of taalvirtuoos, hij vond de vondsten vooral grappig. Hij bouwde de website zelf en had er meteen al veel succes mee nadat een Volkskrant-journalist hem ontdekte en er over schreef. Via social media en krantenartikelen kwam er een hausse aan publiciteit die leidde tot honderden websitebezoekers per dag.

Poëzie zonder bundel

De Google-gedichten die Web&Media verzamelde werden niet gepubliceerd in een gedichtenbundel. Het bleef voornamelijk een grapje op internet die mensen kon inspireren. De gedichten slaan doorgaans nergens op en soms zijn ze buitengewoon aardig, maar echte poëzie is het niet. Web&Media had verder geen doel met zijn website. Hij zag een mogelijkheid om er via advertenties wat geld mee te verdienen, zoals dat met zoveel website gebeurt.

Rage

Uiteindelijke bleek het niet genoeg om de website in de lucht te houden. De rage was van korte duur.

Taalliefhebbers

De website verheugde zich in dat eerste jaar in een groeiende schare bezoekers, waarvan een aantal de website verslavend vond en er meermalen naartoe surfte. Het zijn vooral taalliefhebbers en mensen die de grap van de originele vondsten inzien, die kijken naar de Google-gedichten die anderen instuurden. Zij kunnen zich nu te buiten gaan aan de grappige vondsten op www.1001gedichten.nl/zoek/google of gewoon zelf rechtstreeks op Google aan de slag gaan.

Google-gedicht Eiland en Koningin

Een eiland
Een eiland in zee
Een eiland
Een eiland kopen
Een eiland in een weiland
Koningin Beatrix
Koningin Beatrix gaat
Koningin Beatrix gaat aftreden
Koningin Beatrix gaat weg
Wanneer gaat Koningin Beatrix aftreden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dagblad van het Noorden
  • www.googlegedichten.nl
  • www.webenmedia.nl
  • www.reformatorischdagblad.nl
  • www.google.nl
  • Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Google-gedichten - poëzie van het zoekwoord"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 12-04-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Taalbijzonderheden
Schrijf mee!