InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Plarn-tassen haken

Plarn-tassen haken

Een tas haken van plastic winkeltasjes? Ja, dat kan echt! Tegenwoordig wordt bij bijna al uw aankopen plastic tasjes gegeven door de winkeliers. Iedereen weet dat dit heel slecht is voor het milieu. Om het milieu zoveel mogelijk te beschermen kunt u uw eigen tas meenemen naar de winkel of als u er toch een aanneemt, deponeer ze dan na gebruik in de speciaal bedoelde zakken van de gemeente waar u woont of.... spaar ze op en maak er leuke, unieke tassen van. Upcyclen is het nieuwe woord!

Wat betekent plarn:

Heel simpel. Yarn is het Engelse woord voor garen. Plastic en yarn wordt plarn: plastic garen dus.

Wie of waar is het begonnen:

Waarschijnlijk in de derde wereld landen en dan vooral in Zambia en Kenia. In deze landen zijn al heel lang projecten opgezet om vrouwen plarn-tassen/manden te leren haken. Deze verkopen ze op de markt en met de opbrengst kunnen ze zichzelf en hun gezin onderhouden. Door toerisme is het de hele wereld overgewaaid.

Kennis van haken:

Het maken van de plarn-tassen vraagt weinig kennis van haken. Als u vierkanten lapjes kunt haken komt u voor de eerste keer al een heel eind. U hoeft ook niet volgens een patroon te kunnen haken maar wat u wel nodig heeft zijn heel veel tasjes. Vraag aan uw familie, vrienden of buren om ze voor u te bewaren. U zult zich verbazen hoe snel u een heleboel tasjes bij elkaar hebt.

Voorbereiding:

Neem een plastic tasje en leg het op een harde ondergrond. Strijk het tasje met uw handen kreukelvrij en goed plat. Knip de hengsels en bodem eraf. Vouw nu het tasje dubbel en als het plastic heel dun is, nog een keer. Knip stroken in de breedte van 1 1/2 tot 2 cm na gelang de dikte van het tasje. U krijgt nu lussen en deze knoopt u aan elkaar zoals u elastiekjes aan elkaar knoopt. Als u verschillende kleuren tasjes knipt en de stroken aan elkaar knoopt krijgt u vrolijk gemêleerd garen. U kunt natuurlijk ook alleen dezelfde kleur gebruiken.

Het haken:

De dikte van de haaknaald die u nodig heeft, hangt af hoe strak of los u haakt maar ook hoe dik de plarn is. Meestal is het haaknaald nummer 5. U begint nu een x aantal vaste te haken, zo breed als u uw tas wilt maken. Daarna kunt u zelf bepalen of u verder haakt met vaste, half vaste of stokjes. Aangeraden wordt om de eerste keer 2 simpele vierkanten lapjes te haken. De schouderband haakt u ook van plarn en als de lapjes en het band qua grootte en kleur naar uw zin is, naait u alles aan elkaar. Dit hoeft niet persé met plarn maar kan ook met ander garen. De tas kunt u met bijvoorbeeld gehaakte bloemen opleuken. Klaar is uw plarn-tas!

Als u eenmaal het "plarn-virus" te pakken hebt zoals vele mensen over de hele wereld, kunt u er veel meer mee doen dan alleen tassen haken. Wat te denken aan hoesjes voor u mobiel of camera, matten, zelfs slippers of ook heel leuk petjes en zonnehoeden?

Heel veel plezier met misschien uw nieuwe milieu bewuste hobby!
© 2012 - 2017 Giajen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Project Harambee
  • www.knutselidee.nl
  • www. plazilla.com
  • www.creamania.webklik.nl

Reageer op het artikel "Plarn-tassen haken"

Reactie

Yvonne Stavria, 07-01-2013 18:08 #1
Pas wel op dat u niet de milieuvriendelijke zakken gebruikt die met een jaar uiteenvallen! Verder is het een heel leuk resultaat waar de meeste mensen vermoeden dat het met raffia gehaakt is, zeker als je de kleuren rustig houdt.

Infoteur: Giajen
Gepubliceerd: 09-11-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!