InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > De zoektocht naar een nieuwe digitale camera

De zoektocht naar een nieuwe digitale camera

Je staat op het punt om een nieuwe digitale camera aan te schaffen. Tot voor kort had je altijd een compact camera. Een klein en compact apparaatje dat je gemakkelijk in je tas kunt meenemen. Het weegt niets en neemt ook nog eens weinig plaats in beslag. Toch zie je om je heen steeds meer mensen met een digitale spiegelreflexcamera lopen. Waar moet je nu voor gaan? Toch maar weer een compact camera of een digitale spiegelreflexcamera?

De voor- en nadelen van een compact camera

Voordelen
Een compact camera is dus klein en weegt niet zoveel. Hierdoor kun je de camera altijd gemakkelijk meenemen. De aanschafprijs van een compact camera ligt gemiddeld tussen de 100 en de 200 euro. Uiteraard zijn er ook goedkopere en duurdere compact camera’s op de markt. Met de meeste compact camera’s kun je naast foto’s maken ook nog filmen. Ook hebben ze handige hulpmiddelen om het schieten van goede foto’s zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo kunnen de meeste gezichten herkennen en hier automatisch de focus op instellen.

Nadelen
De meeste compact camera’s hebben geen zoeker. Voor het nemen van een foto kun je enkel het LCD-scherm gebruiken. Dit kan fotografen tijdens felle zonnige omstandigheden moeilijk maken. Schijnt de zon precies in je scherm, dan zie je soms bijna niets meer. Foto’s gemaakt met een compact camera hebben minder diepte en zijn over het algemeen minder scherp dan foto’s gemaakt met een spiegelreflexcamera. Ook heb je bij een compact camera minder controle over de instellingen van de camera. Diafragma, sluitertijd en ISO waarde kun je niet apart van elkaar instellen. Ten slotte zit er bij de compact camera tussen het indrukken van de sluiter en het maken van de foto altijd een kleine vertraging, waardoor je soms net dat ene moment kunt missen.

De voor- en nadelen van een digitale spiegelreflexcamera

Voordelen
Een groot voordeel van een digitale spiegelreflexcamera is dat je de lens kunt verwisselen. Zo kun je voor het onderwerp dat je wilt fotograferen altijd de meest geschikte lens gebruiken. Spiegelreflexcamera’s hebben ook een altijd een zoeker. Daarnaast hebben de meeste modellen tegenwoordig ook nog een LCD-scherm. Dit kan soms uitkomst bieden bij het fotograferen van een moeilijke hoek. Een ander groot voordeel is dat je zelf alle controle hebt over de instellingen van de camera. Je kunt onder andere zelf de sluitertijd, het diafragma, de ISO waarde en de witbalans instellen. Uiteraard moet je het wel leuk vinden om je meer in fotografie te verdiepen, wil je dit zelf allemaal goed kunnen instellen. Spiegelreflexcamera’s stellen ook makkelijker scherp en je kunt er meerdere foto’s per seconde mee schieten. Ten slotte zie je op foto’s die gemaakt zijn met een spiegelreflexcamera meer diepte.

Nadelen
Een digitale spiegelreflexcamera heeft niet zo’n handzaam formaat als een compact camera. Ze passen niet zo gemakkelijk in je tas of je broekzak en ze wegen ook een stuk zwaarder. De aanschafprijs van een spiegelreflexcamera varieert enorm. Voor een instapmodel betaal je tussen de 350 en 500 euro. Gebruik je de camera dan alleen maar op de automatische stand met de standaard kitlens, dan kun je beter voor 150 a 200 euro minder een compact camera kopen. Een tweede of zelfs derde lens erbij kopen is ook weer een extra kostenpost. De meeste lenzen zijn flink aan de prijs.

Wat is de beste keus?

Je kunt het beste voor een compact camera kiezen wanneer je een handzame digitale camera zoekt waarmee je af en toe eens wat vakantiefoto’s gaat schieten. Die foto’s wil je vervolgens op klein formaat laten afdrukken. Je kunt het beste voor een digitale spiegelreflexcamera kiezen wanneer je grote interesse hebt in fotografie. Tevens wil je de tijd nemen om meer te leren over de werking van de spiegelreflex camera en niet alleen vakantiefoto’s, maar ook af en toe ook andere mooie foto’s schieten. Die foto’s wil je dan graag op groot formaat laten afdrukken.
© 2012 - 2017 Mariska25, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spiegelreflex: wat moet je er mee?Spiegelreflex: wat moet je er mee?Vroeger was de keuze voor een fotocamera nog tamelijk simpel. Je kocht een 35mm camera en stopte daar een fotorolletje i…
Filmen met de digitale camera: de voordelenFilmen met de digitale camera: de voordelenFilmen met je digitale spiegelreflexcamera is 'hot'. En dat is nogal logisch. Filmen is nu immers toegankelijker voor ee…
Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak w…
De systeemcameraFotografie lijkt tegenwoordig steeds populairder te worden als hobby. Veel mensen stappen dan ook over van een simpele c…
Hoe de beste digitale camera uit te zoekenHoe de beste digitale camera uit te zoekenHet lijkt er op dat er elke maand, zo niet elke week, fabrikanten met nieuwe digitale camera’s uitkomen om potentiële ni…

Reageer op het artikel "De zoektocht naar een nieuwe digitale camera"

Reacties

Andre, 05-07-2012 21:23 #2
Ik vraag me ook af waarom je de foto's die je maakt met een goede compact camera niet in het groot zou kunnen afdrukken. Ik heb zelf een spiegelreflex met 10mp en m'n vriendin een canon compact camera met net zoveel pixels. Er hangt een prachtige canvas foto van ruim een meter aan de wand die zei met haar compact camera gemaakt heeft. En die foto is haarscherp.
Mijns inziens is het grote verschil de instelmogelijkheden. En niet zozeer de kwaliteit van de foto.

Judith Bohnen, 18-04-2012 14:40 #1
Wat ik me afvraag is waarom er niet gesproken wordt over systeemcamera's in dit artikel, mijns inziens is dit een goede tussenweg tussen compact- en spiegelreflexcamera's.

Infoteur: Mariska25
Gepubliceerd: 17-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 2
Schrijf mee!