InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Fotocamera kopen: tips voor de beste keuze

Fotocamera kopen: tips voor de beste keuze

Fotocamera kopen: tips voor de beste keuze De beste keuze wanneer je een fotocamera gaat kopen, maak je door vast te strellen wat het doel is van de digitale camera. Wat wil je fotograferen en hoe wil je dat doen? Een digitale fotocamera kiezen is niet eenvoudig, gezien het enorme assortiment van fototoestellen in de winkels. Er is de kleine en/of compact camera. Voor gevorderde fotografen is de beste koop de geavanceerde camera of systeemcamera. Er zijn dus veel soorten fotocamera's, namelijk de kleine compactcamera, de zoomcamera, de lichtsterke camera en de spiegelreflexcamera. Welk soort fototoestel je gaat kiezen is dus afhankelijk van het doel dat je met de digitale camera hebt.

Kleine fotocamera

De kleine digitale foto camera is slechts 2,5 cm dik en kunnen makkelijk in een jaszak of broekzak. De optische zoom is van 3 tot 5 maal. Het kleine fototoestel is makkelijk te bedienen waardoor er snel foto's gemaakt kunnen worden.

Simpele compactcamera

De optische zoom variëert van 3 tot 30 maal. Het gewicht bedraagt 150 á 500 gram. Sommige hebben een inklapbare flitser en sommige werken op penlite batterijen. De eenvoudige compact camera kan meer dan de kleine fotocamera.
De beste koop is de Parasonic Lumix DMC-FS30 van 120 euro.

Geavanceerde fotocamera

Voor wie ervaring heeft met/verstand van fotograferen is de geavanceerde camera de beste keuze omdat deze meer mogelijkheden biedt. Met dit fototoestel kan men zelf het diafragma en de sluiertijd instellen, kortom men heeft zelf meer de controle. Verdere mogelijkheden die de geavanceerde fotocamera biedt zijn de losse flitser, en de zoeker als aanvulling op het lcd scherm. Het zoombereik bedraagt meer dan tien keer.

Systeemcamera

Voor de gevorderde fotograaf is er de systeemcamera. Deze fotocamera heeft een grote sensor die veel mogelijkheden biedt en verwisselbare lenzen.

Beeldkwaliteit

De grootte van de sensor moet gelijk staan aan aantal megapixels van fotocamera
Het zijn de lens en de sensor die de kwaliteit van het beeld bepalen. De sensor van de camera registreert het beeld. De sensor is een chip met talrijke elementen die lichtgevoelig zijn. Deze elementen vormen de resolutie en de resolutie wordt uitgedrukt in megapixel. Het idee van, hoe meer megapixels des te beter, is achterhaald. De meeste camera's hebben zowiezo rond de 13 megapixels. Maar wat tegenwoordig belangrijk is, is de afmeting van de sensor. Want indien je een kleine sensor hebt, maakt het niet uit of je meer megapixels hebt: dit leidt niet tot een betere kwaliteit van de foto. Alleen als je de grootte van de sensor aanpast aan de hoeveelheid megapixels verbeter je de fotokwaliteit. De sensor van de geavanceerde en systeemcamera is dan ook tot 15 keer groter als die van een compactcamera.
Door een grotere sensor is het mogelijk om te spelen met scherpdiepte, waardoor je wazigheid en scherpte in een foto kan combineren. Dit is met een kleine sensor niet mogelijk.

Camera lens bepaalt scherpte van foto
De cameralens beïnvloedt de kwaliteit van de foto eveneens. Binnenkomend licht wordt naar de sensor geleidt door de lens (het objectief, bestaande uit meerdere lenzen). Bij een compactcamera zit deze vast aan de body van het toestel. Bij een systeemcamera echter is de lens verwisselbaar. De hoeveelheid licht die doorgelaten kan worden is afhankelijk van de lichtsterkte van de lens (het objectief). Dit zie je doordat dit met een getal wordt aangegeven op het objectief, hoe groter het getal des te minder licht kan er doorgelaten worden. Dit maakt het mogelijk om ook in donkere ruimtes kwalitatief goede foto's te maken. Bij actiefotografie is de verwisselbare lens een goede optie, de fotocamera is sneller door een lichtsterke lens. Objectieven kunnen meestal in- en uitzoomen, maar er objectieven zonder zoom vind je bij de systeemcamera.
Vanwege het grote aantal megapixels dat veel camera's tegenwoordig hebben, valt er toch een scherpe foto te zien indien deze wordt afgedrukt op A4 formaat (4 megapixels is vereist hiervoor).

Zoombereik groter bij geavanceerde of systeemcamera
Meestal is circa 3 maal zoom genoeg, maar er zijn fototoestellen die 30 keer kunnen inzoomen. Dit betekent dat inzoomen van een object op 30 meter afstand, een beeldvullend plaatje maakt. Dit doet weleens af aan de kwaliteit overigens, het resultaat kan een bewogen foto zijn. Om dit te voorkomen kan men een camera met beeldstabilisator kopen. Een beeldstabilisator zit in het objectief of de body bij de systeemcamera. Uiteraard is een foto camera met beeldstabilisator in de body of objectief duurder.
Uitzoomen gebeurt bij het fotograferen van een groep mensen of een landschap. De hoek is groter bij een kleinere brandpuntafstand. Ook hier is het weer de systeemcamera die uitkomst biedt, want de meeste hebben een grote groothoek, ook wel fisheye lens geheten.
Dan is er nog de macrolens die gebruikt wordt om een object van dichtbij te fotograferen, bijvoorbeeld een insect. Meestal heeft de compactcamera een macroinstelling, die in de voorkeuze instelling ingesteld kan worden. Bij een systeemcamera zijn sommige objectieven ongeschikt voor macrofotografie.

Geheugenkaarten van digitale camera's
De geheugenkaart slaat de foto's op en bezitten een flashgeheugen. De prijzen van geheugenkaarten variëren van een paar euro tot een paar honderd euro. Er zijn SD kaarten en SD varianten. Dan zijn er nog kaarten die kleiner dan de SD kaarten zijn: de mini en micro kaart. In een fototoestel met SD logo werken SDXC- en SDHC kaarten niet. Bij een fotocamera met een SDHC logo kunnen Sd kaarten wel en een SDXC kaart niet. Het maximale geheugen van een SD kaart is 4 GB, van een SDHC kaart 4 tot 32 GB, van een SDXC is het geheugen groter. Werken met kleinere kaarten is goedkoper. Het aantal megapixels en het type onderwerp (complexiteit) bepaalt de hoeveelheid foto's die op een geheugenkaart passen.

Spiegel
Een compactcamera is trager dan een spiegelreflexcamera, maar dat wil niet zeggen dat de ene camera (reflex) beter is dan de andere (compact). Het ligt eraan wat je doel van het fotograferen is. De spiegelreflex camera is zeker groter en zwaarder en je xziet het beeld door de lens, tevens heeft dit toestel een doorzichtzoeker. Nadeel is dat er vertraging plaatsvindt bij een snelle beweging, voordeel is dat deze camera een goed beeld geeft van hoe de foto eruit ziet, zlefs als het donker is. Scherpstellen gaat redelijk traag vooral bij Canon en Nikon.

De beste keuze

volgens de consumentenbond

Kleine compactcamera
Canon Digital Ixus 220 HS, Canon Digital Ixus 210, Canon Digital Ixus 130, Canon Digital Ixus 115 HS, Parasonic Lumix DMC-FP3. Prijzen liggen tussen de 160 en 200 euro.

Zoomcamera
Nikon Coolpix P100, Casio Exilim EX-FH25, Parasonic Lumix DMC-FZ45, Nikon Coolpix P500, Fujifilm FinePix HS10. Prijzen liggen dussen de 270 en 370 euro.

Lichtsterke camera
Nikon Coolpix P7000, Canon PowerShot S95, Parasonic Lumix DMC-LX5, Sony NEX-3 met 18-55 mm SEL 1855, Sony NEX-5 met 18-55 mm SEL 1855. Prijzen liggen tussen de 370 en 510 euro.

Spiegelreflex camera
Canon EOS 1100 D, Canon EOS 500 D, Nikon D3100, Nikon D5000, Sony Alfpha 290. Prijzen liggen tussen de 350 en 520 euro.

Robuuste camera
Panasonic Lumix DMC-FT2, Panasonic Lumix DMC-FT10, Canon PowerShot D10, Sony Cybershot DSC-TX5. Prijzen liggen tusen de 260 en 330 euro.

Tip:

Fotocamera met goede videofunctie, de beste keuze
Goede kwaliteit en onder de 500 euro
  • Kleine compactcamera:canon digital Ixus (220 HS, 210 en 130) en de panasonic Lumix DMC-FP3
  • Zoomcamera: Nikon Coolpix P100, Casio Exilim EX-FH25, Panasonic Lumix DMC-FZ45
  • Lichtsterke camera: Nikon Coolpix P7000, Canon PowerShot S95, Sony NEX-3 SEL 1855
  • Spiegelreflexcamera: Canon EOS1100D, Nikon D3100, Nikon D5000, Sony Alpha 290
  • Robuuste camera: allen redelijke kwaliteit, maar niet goed zoals bovenstaande.
De Sony Alpha 290 (spiegelreflexcamera) behaalt qua maken van filmpjes het beste resultaat en kost 340 euro, de Casio Exilim (zoomcamera) behaalt ook een uitstekend resultaat voor full-hd filmpjes en kost 240 euro.
© 2011 - 2014 Ssandra3108, gepubliceerd in Fotografie (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Handige tips bij het kopen van een digitale fotocameraHandige tips bij het kopen van een digitale fotocameraTegenwoordig gebruiken veel mensen een digitale fotocamera om foto's te maken. Er zijn veel verschillende digitale fotoc…
Videocamera kopen: tips voor de beste keuzeVideocamera kopen: tips voor de beste keuzeEen videocamera kopen kan lastig zijn gezien de hoeveelheid keuze aan camcorders, dus waar let je op? Waar houd je reken…
De accu van een digitale fotocameraDe accu van een digitale fotocameraHet grootste gedeelte van de digitale fotocamera’s is voorzien van een oplaadbare accu en slechts enkele, veelal goedkop…
Digitale fotocamera's: soorten batterijenWie gebruik maakt van digitale fotocamera’s, weet dat het batterijverbruik van deze camera’s soms hoog kan oplopen. Er z…
Videocamera of camcorder kopen: Waar moet je op letten?Videocamera of camcorder kopen: Waar moet je op letten?Met een videocamera of camcorder kun je herinneringen vastleggen voor de toekomst. En een videocamera kan dat beter dan…
Bronnen en referenties
  • Fotocamerakopen.com
  • Besteproduct.nl
  • Consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "Fotocamera kopen: tips voor de beste keuze"

Infoteur: Ssandra3108
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!