InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Fototoestel kopen vraagt om goede voorbereiding

Fototoestel kopen vraagt om goede voorbereiding

Fototoestel kopen vraagt om goede voorbereiding Om een fototoestel te kopen hebben we kennis nodig van de mogelijkheden van een digitale camera. Omdat de ontwikkelingen zo snel gaan is het kiezen van het juiste fototoestel dan ook een kwestie geworden die enige voorbereiding vraagt. Waar willen we de camera voor gaan gebruiken en aan welke eisen moet het fototoestel voldoen? Het is de vraag welke doelen we willen bereiken. Soms gaat het alleen om vakantiekiekjes ter herinnering. maar het kan ook zijn dat we professioneel in de natuur mooie opnames willen maken.

De komst van de digitale camera

Met de komst van de digitale camera vanaf het midden van de tachtiger jaren veranderde de fotografie. Fotorolletjes zijn niet meer nodig. Je kan zoveel foto's nemen als je wilt en het resultaat onmiddellijk bekijken. We weten inmiddels dat vooral het aantal pixels belangrijk is en de grootte en het gewicht van het toestel. De ontwikkelingen volgen elkaar nu op in een snel tempo. Er zijn camera's die volautomatisch zijn en eenvoudig in het gebruik maar er zijn ook camera's waarbij je alles handmatig kunt instellen. De digitale camera gebruikt geen lichtgevoelige film maar een elektronische sensorchip zoals de CCD of CMOS. De beelden worden bewaard in het geheugen van de camera en kunnen worden opgeslagen op een geheugenkaart, diskette of harde schijf. De foto's kan je ook zelf afdrukken of je kunt er een foto album van maken.

Enige data uit de korte geschiedenis

  • 1981 Sony brengt het eerste digitale fototoestel uit en in 1982 volgt Kodak
  • 1988 JPEG wordt een standaard voor beeldcompressie waardoor beelden gemakkelijk kunnen worden opgeslagen
  • 1990 Photoshop wordt uitgebracht door Adobe, wat later standaard zal worden bij het verwerken van de beelden
  • 1994 SanDisk ontwikkelt met Polaroid, Canon en Apple de eerste CompactFlash geheugenkaart
  • 1995 de eerste goedkope digitale camera's zijn in de markt gekomen
  • 2000 De Sharp J-SH04 is een telefoon met ingebouwde camera die voor het eerst te koop is.

Wat is verschil tussen CCD en CMOS

  • CCD-sensoren geven als resultaat foto's van goede kwaliteit en met minder ruis dan CMOS-sensoren
  • De CMOS-chip is over het algemeen iets minder gevoelig
  • Het proces van fabricage voor CCD-sensoren gebruikt nogal veel vermogen
  • CMOS-sensoren zijn goedkoper dan CCD-sensoren
  • CCD-sensoren zijn verder in hun ontwikkeling omdat ze al langere tijd gemaakt worden

Het gevolg is dat CMOS-camera's minder duur zijn en minder energie gebruiken. Zij maken een snelle ontwikkeling door en in de toekomst zullen er steeds meer CMOS-camera's op de markt verschijnen.

De voordelen van het digitale fototoestel zijn

  • je kunt onmiddellijk je foto zien en zo nodig opnieuw maken
  • steeds eenvoudiger in te voeren voor bewerking op de computer
  • je kan de foto's direct per mail verzenden aan familie en vrienden
  • nauwelijks kosten als een foto niet is gelukt, die verwijder je gewoon
  • je kunt veel meer beelden opslaan op je camera

Waar moet je op letten bij de aanschaf

Belangrijk zijn vooral:
  • Aantal megapixels
  • Optische zoom
  • heeft de camera beeldstabilisatie
  • het LCD scherm
  • kan de camera filmen in Full-HD

Aantal megapixels
Het hart van de camera bestaat uit een beeldsensor in combinatie met de lens waar het licht door valt. Er wordt dan een beeld geprojecteerd op een lichtgevoelig vlak en dat is de beeldsensor. Deze bestaat uit veel lichtgevoelige puntjes die we pixels noemen. De resolutie van een digitale camera wordt uitgedrukt in het aantal pixels. Méér dan 11 megapixel is al normaal. Maar ook de lens van de digitale camera is belangrijk want deze beïnvloedt zowel de beeldscherpte maar ook de kleurweergave en de mogelijkheid om bij wat minder licht toch een goede opname te kunnen maken. Let er op dat wanneer je een camera koopt de lens onderdeel is van je beoordeling. Een zoomlens is noodzakelijk.

Optische zoom en beeldstabilisatie
De camera geeft de mogelijkheid van in- en uitzoomen waardoor je het beeld wat je wilt maken naar je toe kunt halen. Een optische zoom doet dit door bepaalde lenzen van het objectief ten opzichte van elkaar te laten verschuiven. Bij digitale zoom wordt een deel van je beeld digitaal vergroot en daarbij lever je aan kwaliteit in. Daarom is de optische zoomlens erg belangrijk.Wanneer je kiest voor een sterke zoomlens dan is een camera met beeldstabilisatie eigenlijk een must. De kans op onscherpe foto's wordt aanzienlijk kleiner. Ook de sluitervertraging is iets om in de gaten te houden omdat sommige camera's een lange vertraging hebben en je een leuk moment hierdoor kunt missen. Een vertraging van 0,5 seconden is het best.

Het LCD scherm
Het LCD scherm fungeert als zoeker en het beeld wat je ziet is precies de foto. Je kunt op het scherm de foto's die je gemaakt heb direct bekijken en vooral het resultaat beoordelen. Via het LCD scherm kun je de instellingen van je camera wijzigen via het ingebouwde menu. De nieuwste ontwikkeling op dit gebied is een amoled-scherm en de voordelen hiervan zijn dat ze dun zijn en tevens licht en met goede beeldkwaliteit.

Videofunctie
De meeste camera's kunnen ook videobeelden vastleggen zodat je korte filmpjes kunt maken. Er zijn camera's die in Full HD kunnen filmen. Dit gebruikt wel veel van je capaciteit zodat je mogelijk extra geheugenkaartjes moet hebben.

Het geheugenkaartje

De digitale camera maakt gebruik van geheugenkaarten. De opslagcapaciteit gaat in megabytes of gigabytes. Hoe groter de capaciteit hoe meer beelden je kunt maken. Op veel camera's is tegenwoordig de pictbridg-functie aanwezig waarmee je foto's direct van de camera naar de printer kunt sturen zonder gebruik te maken van de computer. Ook de printer moet dan wel beschikken over deze functie.
Gerelateerde artikelen
De Camera-Telefoon rage - De 5 megapixel rageDe ene reclame na de andere: een nieuwe mobiele telefoon met een vijf (!) megapixel camera. Hier zitten natuurlijk voord…
Hoe de beste digitale camera uit te zoekenHoe de beste digitale camera uit te zoekenHet lijkt er op dat er elke maand, zo niet elke week, fabrikanten met nieuwe digitale camera’s uitkomen om potentiële ni…
Welke digitale camera kopen?Welke digitale camera kopen?Altijd al ee digitale camera willen kopen, maar u heeft geen flauw benul welke? Neem dan gerust een kijkje in dit artike…
Handige tips bij het kopen van een digitale fotocameraTegenwoordig gebruiken veel mensen een digitale fotocamera om foto's te maken. Er zijn veel verschillende digitale fotoc…
Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fototoestel kopen vraagt om goede voorbereiding"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!