InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Met Photoshop leren werken, tips en tricks

Met Photoshop leren werken, tips en tricks

Met Photoshop leren werken, tips en tricks Photoshop tricks. Foto's bewerken. Photoshop is een zeer uitgebreid programma om foto’s te bewerken en afbeeldingen te creëren. Als Photoshop nieuw voor u is, is het begrijpelijk dat u eerst het programma moet leren kennen voordat u er daadwerkelijk mee kunt werken.Een Photoshop handleiding is daarbij onontbeerlijk.
Foto's bewerken en verbeteren, hoe doet u dat? Photoshop is ideaal om foto’s te bewerken en om op professionele manier gebruik van te maken. Photoshop CS is het meest moderne pakket van Photoshop. Om met Photoshop te werken kunt u om te starten natuurlijk het beste de uitleg raadplegen. Dit is echter niet voldoende als u echt intensief gebruik wilt maken van alle opties van de software. Op internet vindt u misschien wel het een en ander aan Nederlandse uitleg, en tutorials voor afzonderlijke handelingen in het Engels, maar als u echt goed met Photoshop wilt leren werken kunt u het beste een Nederlandse handleiding kopen waarin professionals alle tips en uitleg met betrekking tot alle functies en opties met Photoshop prijsgeven. Photoshop heeft namelijk veel tools en mogelijkheden. Gebruik van een Nederlandse handleiding met tips om met Photoshop CS 3 tot Photoshop CS5 te leren werken is aan te raden.

Tools

Photoshop bevat vele tools, die u gebruiken kunt om speciale effecten op de foto’s toe te passen. Tools zijn te vergelijken met de spullen in een kunstenaarsdoos. Penselen, borsteltjes, mesjes, gum, pennen, potloden, inkt, kleuren, lijnen, linialen, bogen, lussen, enzovoorts. Met deze grafische digitale tools kunt u uw foto’s bewerken, knippen, veranderen, van kleuren voorzien, de foto verbeteren en retoucheren, mooier van sfeer maken, enzovoorts. Ook kunt u teksten op foto’s schrijven of de foto veranderen van een foto in een schilderij of tekening. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Photoshop staat ook bekend om het werken met layers (lagen).

Vectors

U kunt met Photoshop van foto's of plaatjes ook vectors maken.

Filters

Met filters kunt u de foto een heel andere sfeer geven, bijvoorbeeld met ‘blur’. Dat maakt de foto onscherp en geeft een dromerige sfeer. Ook zijn er kunstzinnige filters waarmee u de foto’s van sfeer veranderen kunt. U kunt steeds per filter de sterkte van het filter aanpassen en instellen.

Foto's’ verscherpen

Photoshop biedt meerdere mogelijkheden om foto’s scherper te maken.
  • Sharpen, sharpen more
  • Sharpen edges
  • Unsharp mask
U kunt de verscherping ook verminderen, als het te veel van het goede is. Met Sharpen Edges verscherpt u alleen de contouren. Met Sharpen verscherpt u de gehele foto. Met unsharp mask krijgt u vaak de beste resultaten omdat u meer kunt instellen. Unsharp mask wil dus niet zeggen dat u de foto onscherp maakt. Integendeel.

Onder of overbelicht?

Met Photoshop kunt u foto’s die overbelicht zijn of juist te donker, ook aanpassen en bewerken. Er zijn meerdere manieren om foto’s beter te belichten, maar de snelste manier om licht op foto's an te passen met Photoshop is:
  • Image
  • Adjustments
  • Brightness/Contrast
U kunt door met de pijltjes te schuiven de belichting instellen. U zult zien dat dit veel effect heeft op de foto.

Foto ouderwets maken, sepia kleur

Wilt u een foto een mooie ouderwetse sfeer geven zoals filmsterren in Hollywood vroeger op de foto stonden, of een babyfoto een oude look geven? Dan is sepia een ideale kleur. Er zijn verschillende manieren om een foto deze oude sfeer te geven, een snelle methode is (stap voor stap):
  • Klik op image
  • Adjustments
  • Channel mixer
Verschuif de kleuren rood en blauw totdat de ouderwetse geelbruine kleur op de foto ontstaat. Schuif met de kleuren totdat u tevreden bent over de look. Als u tevreden bent over het resultaat kunt u de foto opslaan onder een nieuwe naam, zodat u het origineel apart bewaren kunt.

Rode ogen verwijderen

Vaak komt het voor dat personen op een foto rode ogen krijgen door de lichtval van flitslicht. Dat is niet mooi en u kunt de rode ogen verwijderen met Photoshop. Ook hiervoor heeft Photoshop meerdere mogelijkheden.

Photoshop opties

Met Photoshop kunt u verder nog achtergronden veranderen, transparante achtergronden maken, 3D objecten maken en vector images, chrome tekst en andere teksten zetten, foto’s van vorm veranderen met curves, met patronen werken, buttons maken, met filters werken en foto’s van dag naar nacht omzetten… Te veel om op te noemen. Photoshop heeft maar een nadeel, en dat is de prijs, want Photoshop is wel een prijzig programma. U kunt daarom ook kiezen voor Photoshop Elements, dat is een goedkopere een eenvoudiger programma om foto’s te bewerken, maar Elements heeft dan ook wel meteen een stuk minder mogelijkheden dan het professionele Photoshop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Online foto’s bewerken: aanradersJe hoeft tegenwoordig allang niet meer dure programma’s aan te schaffen om je foto’s te kunnen bewerken. Want programma’…
Maak snel grote panoramafoto's met PhotoshopMaak snel grote panoramafoto's met PhotoshopGaan we op reis nemen we graag al eens een mooie foto van het prachtige uitzicht. Nadeel is dat we altijd maar een beper…
Foto's simpel en snel digitalizerenFoto's simpel en snel digitalizerenBijna iedereen heeft ze nog wel ergens liggen: foto's van vroeger. Het is verstandig deze foto's te digitaliseren voor z…
Online fotobewerking: gratis en makkelijk je foto's pimpenWie Photoshop nog niet helemaal onder de knie heeft maar wel met een paar simpele drukken op de knop foto's wil bewerken…
Fotobewerkingsprogramma downloadenFotobewerkingsprogramma downloadenEr zijn op internet een groot aantal programma's gratis te downloaden waarmee u uw foto's te bewerken. Veel mensen gebru…

Reageer op het artikel "Met Photoshop leren werken, tips en tricks"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!