InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Een cursus digitale fotografie

Een cursus digitale fotografie

Een cursus digitale fotografie Tegenwoordig is er in nagenoeg ieder huishouden wel een digitale fotocamera aanwezig. Met een digitale camera is het gemakkelijker dan met de traditionele camera met fotorolletje, om een goede foto te maken, want als je tien plaatsjes schiet, is er altijd wel een goede bij. Toch kan het leuk zijn om een cursus digitale fotografie te volgen, om nog beter te leren fotograferen.

Waarom een cursus digitale fotografie volgen

Zoals al gezegd leer je beter te fotograferen, waardoor je bewuster een bepaald moment kunt fotograferen en ook weet dat het een goede foto wordt. Daarnaast leer je ook de mogelijkheden die de digitale camera biedt, beter benutten. Tenslotte leer je tijdens een cursus digitale fotografie ook gebruik te maken van software, waarmee je de gemaakte foto’s zodanig kunt bewerken dat ze helemaal perfect zijn. Wanneer je deze cursus volgt, ben je na het afronden ervan een goede amateurfotograaf en wie weet wil je dan wel verder gaan om professioneel fotograaf te worden.

Wat leer je tijdens de cursus digitale fotografie

Wanneer je een cursus digitale fotografie volgt, komen er vele aspecten betreffende de apparatuur, het fotograferen en het bewerken van digitale foto’s aan bod. Hier volgt een toelichting op deze thema’s.

Kennis van de digitale camera en overige apparatuur

Je leert hoe de digitale camera werkt en hoe jij als fotograaf die mogelijkheden optimaal kunt benutten. Daartoe moet je dus kennis opdoen over onder meer de lens, beeldhoek, lichtmeting, scherpstellen, zoomen, flitser en sluitertijd. Ook leer je hoe je om moet gaan met bijvoorbeeld een statief, een zonnekap en voorzetlenzen.

Fotograferen met een digitale camera

Uiteraard is het fotograferen zelf het belangrijkste, en hierbij komen zoal de volgende thema's aan bod:
  • Je leert dus om met de zoeker om te gaan en het onderwerp van je foto te kaderen.
  • Je leert ook hoe je naar een compositie moet zoeken.
  • Uiteraard zijn hier ook onderwerpen als licht en schaduw, belichting, scherpstellen, instellen van sluitertijd en diafragma van belang.
  • Wanneer je fotografeert met een digitale camera, kun je achteraf nog veel perfectioneren met software, maar aspecten als de compositie, de hoek waarvan uit de foto is gemaakt en ook onscherpte van een foto zijn niet meer te veranderen. Factoren zoals helderheid en kleur kun je achteraf wel nog bijwerken.
  • Ook leer je wat de verschillen zijn betreffende de manier waarop je foto’s maakt van verschillende thema’s, zoals portretfotografie, foto’s van landschappen, sportfotografie, foto’s van dieren en foto’s van kinderen.

Digitale foto’s bewerken met software

Het bewerken van digitale foto’s met software wordt ook wel beeldoptimalisatie genoemd en in de volksmond wordt ook vaak de term photoshoppen gebruikt, afgeleid van een bekend merk softwareprogramma. Met de meeste software kun je gemakkelijk kleur en helderheid corrigeren en lichte aanpassingen in de scherpte doorvoeren. Ook kun je foto’s gemakkelijk vergroten of verkleinen of er een gedeelte uithalen wanneer gewenst. Oneffenheden in bijvoorbeeld iemand zijn gezicht wegwerken wanneer er sprake is van een portret, behoort ook tot de opties. Tijdens een cursus digitale fotografie leer je meer over de basismogelijkheden die deze fotobewerking software kan bieden.

Presentatie van digitale foto’s

In tegenstelling tot de foto’s die gemaakt worden met een camera met een fotorolletje, wordt bij digitale fotografie meestal slechts een beperkt aantal foto’s afgedrukt. Foto’s worden opgeslagen in bestanden die gemakkelijk bekeken en verstuurd kunnen worden. Je leert ook meer over deze materie, zodat je ook de meest creatieve digitale fotoalbums kunt samenstellen. Overigens leer je ook meer over het publiceren van je foto’s en auteursrecht.

Waar kun je een cursus digitaal fotograferen volgen

Cursussen digitaal fotograferen worden onder meer aangeboden door LOI en Studieplan. Voor de cursus heb je geen bepaalde vooropleiding nodig en de vorm waarin de opleiding digitale fotografie wordt gegeven is afstandsonderwijs c.q. thuisstudie. Dit houdt in dat je de cursus grotendeels volgt via internet op je pc. De cursussen digitale fotografie die je via afstandsonderwijs volgt zoals hier omschreven, worden overigens niet met een vakdiploma afgesloten. Wanneer je meer wilt leren over fotograferen in het algemeen, dan kun je dit artikel raadplegen.

Lees verder

© 2010 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenEen cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenWanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie…
Cursus digitale fotografieIn dit artikel worden de inhoud en voor- en nadelen van een workshop of cursus digitale fotografie volgen besproken. Ond…
Digitale fotografie voor- en nadelenDigitale fotografie voor- en nadelenHet principe van digitale fotografie is eigenlijk hetzelfde als van de traditionele fotografie. Er is een lens nodig waa…
Handige tips bij het kopen van een digitale fotocameraTegenwoordig gebruiken veel mensen een digitale fotocamera om foto's te maken. Er zijn veel verschillende digitale fotoc…
PortretfotografiePortretfotografieDit artikel geeft adviezen en tips over portretfotografie. De uitrusting en instellingen van de camera worden besproken.…
Bronnen en referenties
  • www.cursus.nl

Reageer op het artikel "Een cursus digitale fotografie"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 04-05-2012
Gepubliceerd: 19-06-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Special: Opleidingen en cursussen
Schrijf mee!