InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferen

Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferen

Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferen Wanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie volgen. Ook kan een dergelijke cursus als opstap dienen om van fotografie je beroep te maken. Hier lees je meer over de mogelijkheden die een cursus fotografie je biedt.

Cursus fotografie met een gewone camera

We gaan het hier hebben over de mogelijkheden die een cursus fotografie voor een gewone camera inhoudt. Ondanks het feit dat de digitale camera een enorme opmars heeft gemaakt en er steeds minder met camera’s met een fotorolletje wordt gewerkt, is er nog altijd belangstelling voor het zogenaamde ouderwetse fotograferen. Hierbij is het nog veel belangrijker dan bij digitaal fotograferen dat de foto’s die je maakt perfect zijn, want bijwerken met allerlei software is hierbij niet mogelijk. Wanneer je meer wilt weten over een cursus digitale fotografie, dan kun je dit artikel raadplegen. Uiteraard komen veel van de technieken die je tijdens een cursus leren fotograferen, die niet gericht is op digitale fotografie, ook bij digitaal fotograferen van pas.

Wat leer je tijdens een cursus fotografie

Tijdens een cursus fotografie leer je veel over de apparatuur die je gebruikt en komen er allerlei technieken aan bod die je helpen goede foto’s te maken, zoals:
  • Bij het opdoen van kennis van de fotoapparatuur komen aspecten aan bod zoals de functie van diverse lenzen, de sluitertijd, het brandpunt, lichtmeting, de beeldsensor, de beeldhoek, zoomen, witbalans, de zoeker, de ontspanner, scherpstellen, het diafragma, belichting, de flitser en overige accessoires zoals statieven en voorzetlenzen.
  • Je leert ook over de donkere kamer, retoucheren, vergroten van foto’s, afdrukformaten en afdrukverhoudingen, montage en eigenschappen van kleurenfoto’s en zwart/witfoto’s.
  • Hoe ga je om met tegenlicht, wat doe je met het aspect van de kijkrichting en wat is de betekenis van kleur in de praktijk.
  • Ook wordt er aandacht besteed aan de eigenschappen, overeenkomsten en verschillen van diverse vormen van fotografie, zoals sportfotografie, reisfotografie, fotografie van kinderen, fotografie van dieren, modelfotografie, groepsfotografie, onderwaterfotografie en binnenhuisfotografie.
  • Verschillen tussen onder meer actiefoto’s, panoramafoto’s, portretten en gebouwen.
  • Wat is de invloed van schaduw en licht bij het maken van foto’s in de praktijk en hoe houd je tijdens het fotograferen rekening hiermee.
  • Wat is de invloed van contouren en de achtergrond en hoe ga je hiermee om bij het maken van perfecte foto’s.
  • Hoe moet je naar het object van de foto kijken en naar de omgeving, en hoe zorg je voor een fraai geheel zoals je dat wenst.
  • Hoe kies je de meest optimale compositie.
  • Vanuit welk perspectief kun je foto’s maken en tot welk effect leidt dit.
  • Hoe kun je foto’s presenteren op een zo aantrekkelijk mogelijke manier.
  • Je leert ook meer over diverse stijlen van fotograferen en het ontwikkelen van een eigen stijl die goed bij je past en tot optimale resultaten leidt.

Waar kun je een opleiding fotografie volgen

Een cursus fotografie kun je onder meer volgen bij de NHA en bij Studieplan. Overigens leiden deze cursussen niet op tot een vakdiploma, omdat ze in feite bedoeld zijn voor de hobbyfotograaf. Qua duur van deze cursussen moet je uitgaan van ruim een half jaar tot driekwart jaar wanneer je een dagje per week aan de studie besteedt. In deze tijd moet je de lesstof bestuderen, huiswerk maken en opdrachten inleveren. Het betreft thuisstudie c.q. afstandsonderwijs, dus je doet het grootste deel van de cursus thuis via de pc. Voor deze cursussen heb je overigens geen vooropleiding nodig.

Lees verder

© 2010 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cursus digitale fotografieIn dit artikel worden de inhoud en voor- en nadelen van een workshop of cursus digitale fotografie volgen besproken. Ond…
Cursus fotografieFotograferen lijkt eenvoudig maar er komen veel wetenschappen bij kijken. Om tot goede resultaten te komen kan het verst…
Fotorolletjes bijna in het verdomhoekjeHet is met het fotorolletje op dezelfde manier gegaan als met de lp toen de cd in opmars kwam. Ooit werd in Tilburg bij…
Starten als fotograafStarten als fotograafLees in dit artikel alle stappen die u moet volgen om als professioneel fotograaf te gaan werken. Het hele proces wordt…
Bronnen en referenties
  • www.cursus.nl

Reageer op het artikel "Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferen"

Infoteur: Annika_schrijft
Gepubliceerd: 19-06-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Special: Opleidingen en cursussen
Schrijf mee!