InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Workshop nachtfotografie in Rotterdam: een verslag

Workshop nachtfotografie in Rotterdam: een verslag

Sinds een half decennium organiseert fotograaf Andre Nijenhuis workshops nachtfotografie in Rotterdam. Zeker eens per maand loopt hij met een groep cursisten vlak voor zonsondergang in de richting van de Erasmusbrug in de Maasstad. Ook het Wereldmuseum Rotterdam en de Veerhaven ontbreken niet op de route. "Een unieke locatie om sfeervolle nachtfoto's te maken''.

Avond- en nachtfotografie in de Maasstad

Workshop nachtfotografie

Aan het woord is Nijenhuis. Deze fotograaf verzorgt met veel enthousiasme diverse cursussen en workshops in Rotterdam. De workshop nachtfotografie is erg populair. Deze minicursus vindt gemiddeld eens per maand plaats en gaat altijd door, tenzij het regent. De ruim 3 uur durende workshop leent zich uitstekend voor de iets gevorderde fotograaf.

Learning on the job

Enige kennis van diafragma's, compositie en sluitertijden is van belang om zoveel mogelijk profijt te hebben van de cursus. Tijdens de avond leren de cursisten de camera ook volledig handmatig te bedienen. Het is echt ''learning on the job'', vertelt de fotograaf.

Basisbegrippen nachtfotografie

Theorie en praktijk

De workshop nachtfotografie bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte. Nijenhuis start met een theoretische introductie in zijn pand aan de Zalmhaven. Onder het genot van een drankje legt hij enkele basisbegrippen uit de fotografie uit, waaronder een uitgebreide toelichting op het begrip 'sluitertijden'.

HDR fotografie

Ook laat Nijenhuis zien wat voor een prachtige foto's te verkrijgen zijn met het programma Photomatix, de 'must-have' onder HDR-fotografen. In dit programma kun je bijvoorbeeld 5 foto's met verschillende belichtingen invoeren. Het programma kiest dan uit elke foto het perfect belichte stukje en voegt dit vervolgens samen. Het resultaat is de ideale belichte foto.

Blauw kwartiertje

Sfeervolle belichting

Tijdens het 'blauwe kwartiertje' -de periode vlak voor zonsondergang- vertrekt de groep naar buiten. Aan de Maas worden de statieven (een 'must' voor het fotograferen met lange sluitertijden!) neergezet, zo kunnen de fotografen prachtig belichte en scherpe foto's maken van de verlichte Erasmusbrug of het World Port Center en Hotel New York aan de overkant van het water.

Lange sluitertijden

Nijenhuis geeft ondertussen tips over de belichting. Zo wordt er geoefend met sluitertijden van wel 20 of 30 seconden waardoor er mooie sfeerfoto's ontstaan. ''Uiteindelijk draait heel de fotografie om spelen met licht'', vertelt Nijenhuis.

Zoomen

Lange belichting

Een andere oefening betreft het in- en uitzoomen tijdens de (lange) belichtingsperiode. Hierdoor ontstaan 'special effects' in de foto, variërend van prachtige lichtstrepen van vaartuigen tot bijzondere lichtjes in de Erasmusbrug. Vrijwel alle cursisten zijn verrast door het spectaculaire resultaat dat op de foto's te zien is.

Tips

Nijenhuis loopt ondertussen druk rond om de fotografen verdere tips te geven en hun vragen te beantwoorden. Zo leert hij de groep ook met de camera te spelen en tijdens de belichting de positie van de camera te veranderen. Het resultaat: een foto waar vier afbeeldingen van de Erasmusbrug op staan en nog prachtig belicht ook.

Veerhaven

Schouwspel
De oefeningen worden herhaald en verder uitgediept op het vervolg van de route waar het Wereldmuseum Rotterdam gevestigd is. Dit is een mooi verlicht gebouw om vast te leggen. Ook de Veerhaven is een ideale bestemming. De verlichte bootjes bieden een uniek schouwspel.

Leerzame avond

Na het maken van veel foto's volgt een nabespreking waar alles nog wordt doorgenomen. Het was een leuke en leerzame avond op een schitterende locatie.

Over Andre Nijenhuis

Gepassioneerd fotograaf

Nijenhuis heeft de fotovakschool met succes doorlopen. Na enige carrière-omzwervingen volgde hij voorgoed zijn hart: de fotografie en het doceren van dit vak. Nijenhuis geeft in het pand aan de Zalmhaven in Rotterdam met veel passie diverse cursussen, zowel voor beginners als voor gevorderden.

Specialisaties en fotovakanties

Ook zijn er specialisaties te volgen zoals creatieve fotografie, portretfotografie en natuurlijk de workshop nachtfotografie. Hiernaast organiseert hij een aantal fotografievakanties, waaronder een reis naar New York. Sinds oktober 2010 maakt Nijenhuis ook websites voor (amateur-)fotografen. Andre Nijenhuis heeft ook een eigen website: www.andrenijenhuis.nl

En verder...

Locatie

'Andre Nijenhuis fotografie' is gevestigd aan de Zalmhaven 1 in Rotterdam. Het pand staat aan de voet van de Erasmusbrug, een unieke locatie om fotografiewandeltochten te maken en prachtige beelden vast te leggen.

Kunstbureau

'Andre Nijenhuis fotografie' is onderdeel van het kunstbureau dat tot doel heeft kunst toegankelijk te maken voor een groot publiek. Zo worden er onder andere leuke kunstevenementen en exposities georganiseerd. Nijenhuis is ook organisator van de kunstroute Barendrecht.
© 2010 - 2017 Schoontje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
NachtfotografieAls je het woord nachtfotografie hoort, denk je waarschijnlijk aan fotograferen midden in de nacht. Niets is minder waar…
Het fotostatief: tips voor aanschaf en gebruikHet gebruik van een statief is soms onmisbaar voor het maken van de perfecte foto. Het gebruik voorkomt trillingen en be…
Fortis Marathon RotterdamDe Forthis Marathon Rotterdam is een groot hardloop evenement bekend over heel de wereld. Hardlopers uit alle windstreke…
Fotografievakantie BuitenlandWie van een ontspannen vakantie in het buitenland wil genieten en tegelijkertijd zijn fotografiekennis bij wil spijkeren…
Bronnen en referenties
  • www.andrenijenhuis.nl
  • www.kunstroute.nl

Reageer op het artikel "Workshop nachtfotografie in Rotterdam: een verslag"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 14-05-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!