InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Zo wordt fotograferen een fascinerende hobby

Zo wordt fotograferen een fascinerende hobby

Zo wordt fotograferen een fascinerende hobby Fotograferen doen we bijna allemaal. Vooral als het gaat om vakanties, familiegebeurtenissen, kinderen enz. Fotografie is dan bij uitstek het middel om herinneringen voor de toekomst vast te leggen. Fotografie kan echter veel meer worden dan het schieten van de gebruikelijke plaatjes. Maar dan moeten we wel een speciaal onderwerp kiezen en ons gaan verdiepen in compositie, belichting enz.
Met de opkomst van de digitale fotocamera’s en vervolgens de mobiele telefonie, is fotografie als hobby in toenemende mate populair geworden. De voordelen zijn bekend: spotgoedkoop, te bewerken via de computer, te emailen, je kunt onmiddellijk resultaat zien en je kunt zo veel schieten als je wilt. Maar willen we van fotografie onze echte hobby gaan maken, dan is het nodig dat we ons qua onderwerp gaan specialiseren. Dat we dus een onderwerp kiezen dat onze interesse heeft en waarin we onze creativiteit kunnen leggen. Dus dat we verder kijken dan onze neus op het selfie lang is

De mogelijkheden zijn natuurlijk legio. Enkele ideeën:

Avond- of schemeropnames

Vroeger, met de analoge camera, was het maken van een tijdopname een dure aangelegenheid omdat, via allerlei rekenmethodes en met behulp van de lichtmeter, vooraf de grootte van het diafragma en de sluitertijd zo goed mogelijk moest worden ingeschat. Waarna je pas een week later het resultaat kon aanschouwen en eigenlijk dan past wist of je de juiste belichting had ingeschat. Het maken van avond- en schemeropnames is nu echter een fascinerende ervaring. Als de straatverlichting net ontstoken is en er ook nog wat daglicht is, kun je in de stad, de haven, of op het station de mooiste sfeeropnames maken. En je weet uiteraard gelijk of ze zijn gelukt.

Spiegeleffecten

Wat nooit verveelt is foto’s maken van spiegelende onderwerpen. Bijvoorbeeld de stad in spiegelend (stilstaand)water. Of onderwerpen in ruiten, en elk ander object dat meer of minder spiegelt. Goochelen met spiegelbeelden wordt het.

Tegenlichtopnames

Experimenteer eens een poosje met opnames waarbij het licht van voren komt, maar uiteraard net niet rechtstreeks in de lens schijnt. Vooral portretopnames zijn nu op z’n mooist aangezien de persoon in kwestie met goud omrand haar wordt vastgelegd en hij/zij ook niet meer met samengeknepen ogen in de lens hoeft te kijken. Extra bijlichten is bij tegenlichtopnames wel vaak noodzakelijk teneinde te donkere schaduwpartijen te voorkomen.

Overige onderwerpen

Het hangt natuurlijk van ieders persoonlijke interesse af, of we uiteindelijk kiezen voor: de stad, de polder, het verkeer, de markt, het openbaar vervoer of wat dan ook.

Extra hobby

Als we eenmaal besluiten voor een bepaald onderwerp te gaan, zullen we merken dat het verslavend werkt en er een soort verzamelaardrift in ons ontstaat. We gaan niet alleen genieten van het fotograferen maar ook van het onderwerp zelf. Omdat we daarvan natuurlijk ongemerkt een steeds grotere kenner worden. Voordat je het weet heb je er dan alweer een hobby bij!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zo wordt fotograferen een fascinerende hobby"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 17-10-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!