InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Journalistiek: fotojournalistiek

Journalistiek: fotojournalistiek

Journalistiek: fotojournalistiek Met foto's is vaak meer duidelijk te maken dan met schrijven. In één oogopslag kan duidelijk gemaakt worden wat bedoeld wordt. Wat voor rol neemt de fotografie in binnen de journalistiek? Hoe kijken journalisten tegen foto's aan? Hoe worden foto's geselecteerd op basis van nieuwswaarde? En hoe worden bijschriften gemaakt? In dit artikel vindt u antwoorden op deze vragen.

Ontwikkeling van de persfotografie

eerste foto's in de krant

Hoewel het principe van de fotografie al in de tweede helft van de vorige eeuw bekend was, heeft het tot de jaren dertig van de 20ste eeuw geduurd voordat kranten dagelijks nieuwsfoto's zijn gaan afdrukken.

concurrentie van televisie

Fotojournalistiek heeft een geduchte concurrent aan televisie. Toch blijft een foto boeien, omdat de krantenlezer zijn eigen emoties terugziet in een foto.

functie van de foto in de krant

Foto's vormen een belangrijke aanvulling op het geschreven nieuws. Ze maken met een beeld duidelijk wat de kern van het nieuws is. De norm kan per krant verschillen. Dit hangt af van de identiteit van een krant, maar ook van de persoonlijke smaak van de betrokken journalisten. Bij het selectieproces spelen ook andere zaken een rol: ruimte in de krant, kwaliteit foto, tijd van binnenkomst en het beschikbare budget.

fotocamera vertelt niet alles

Een foto hoeft niet per se de waarheid te vertellen. Het bestaan van een foto vormt geen bewijs dat een gebeurtenis ook daadwerkelijk op die manier heeft plaatsgevonden.

De nieuwsfoto

categorieën van nieuwsfoto's in een krant:
  • hard nieuws (calamiteiten, actie)
  • politiek
  • sport
  • koninklijk huis
  • cultuur, kunst, amusement
  • features, kijkplaatjes / zacht nieuws

criteria voor een goede persfoto

  • de foto moet scherp zijn
  • de belichting moet juist zijn
  • de compositie moet verantwoord zijn
  • de foto moet nieuwswaarde hebben

harde nieuwsfoto

Een harde nieuwsfoto vergt een andere aanpak dan van een baby. Kwalitatief is er echter geen verschil, het uiteindelijke beeld moet de consument aanspreken.

Fotoredacties en fotojournalisten

taken fotoredacteur

De fotoredacteur moet er voor zorgen dat de foto in de krant komt. Hij daarbij uit verschillende bronnen putten:
  • werk van eigen fotojournalisten
  • resultaten van opdrachten aan bepaalde fotografen waar ook ter wereld
  • spontaan aangeboden foto's
  • foto's van grote binnen-/ buitenlandse persbureaus
  • het archief

fotoreportage

De meeste landelijke dagbladen plaatsen regelmatig een fotoreportage, of wel een verhaal in beeld. Er zijn talloze onderwerpen. Het kan door één fotograaf of verschillende fotografen gemaakt worden.

beeldrecht / copyright

Het werk van een fotograaf wordt beschermd door het beeldrecht: niemand mag een foto plaatsen zonder toestemming van de fotograaf die het beeld gemaakt heeft.

naamsvermelding is een recht

Een vorm van beeldrecht is de naamsvermelding onder de foto. Steeds meer kranten zijn er heel strikt in de naam van de fotograaf of het persbureau in het onderschrift te melden.

uitsnede van de foto

Dit is van belang om te bepalen welk deel van de foto het meest aanspreekt. Redenen om een foto aan te passen kunnen zijn:
  • van een liggende foto een staande foto te maken
  • hoofdcompositie vrijzetten van omgevingsbeelden die het geheel een rommelig aanzicht geven
  • de hoeveelheid ruimte in de krant
  • uitlichten van een bijzonderheid

Het fotobijschrift

Dikwijls zorgen het fotobijschrift en de lay-out van de foto voor een eigen accent. Soms vult de tekst de informatie van de foto aan. Het bijschrift geeft een toelichting op het beeld en op de belangrijkste journalistieke vragen. Het bijschrift kan een citaat zijn. Het moet in ieder geval de situatie verduidelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handige tips bij het kopen van een digitale fotocameraHandige tips bij het kopen van een digitale fotocameraTegenwoordig gebruiken veel mensen een digitale fotocamera om foto's te maken. Er zijn veel verschillende digitale fotoc…
Simpele surprise: fotocamera/fototoestelSimpele surprise: fotocamera/fototoestelIn begin december breekt de tijd van de surprises weer aan. Voor sommige een leuke uitdaging waar ze veel tijd en creati…
Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenEen cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenWanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie…
Fotograaf Paul Huf: portretten en reclame foto'sFotograaf Paul Huf: portretten en reclame foto'sPaul Huf was een bekende fotograaf in Nederland. Hij overleed, in 2002, op 77-jarige leeftijd. Hij heeft ongeveer 350.00…
Bronnen en referenties
  • LOI

Reageer op het artikel "Journalistiek: fotojournalistiek"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-10-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Special: Journalistiek
Schrijf mee!