InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > De Fisheye camera: Verander je perspectief

De Fisheye camera: Verander je perspectief

De Fisheye camera: Verander je perspectief Een steeds populairder wordend fenomeen: Fisheye-foto’s. Het bolvormige perspectief geeft een mystiek tintje aan elke afbeelding. De Fisheye-lens geeft een vervormd beeld door de korte brandpuntsafstand, waardoor het lijkt of je de wereld door het kijkgaatje van je voordeur ziet.

Geschiedenis

Hoewel de naam Fisheye anders doet vermoeden ziet een vis onder water zijn omgeving niet vanuit een bolvormig perspectief. Het vertekende beeld wordt gezien door elk levend wezen dat onder water naar boven kijkt, naar het wateroppervlak. Dit komt door de breking van het licht op het wateroppervlak. Toch is deze fototechniek genoemd naar de vissenogen die naar boven kijken. De eerste foto’s die gemaakt werden met deze techniek stammen uit 1911. De Fisheye-lens buigt als het ware horizontale en verticale lijnen tot een bolvormige afbeelding.

De speciale fisheye-lenzen waren in het begin alleen beschikbaar voor professionele fotografen en artiesten. De Japanse producent Nikon maakte een speciale Fisheye-lens voor een expeditie naar Antarctica. Dit om een groter gedeelte van de hemel vast te kunnen leggen. Een Fisheye-lens werd daarom ook wel de “full sky lens” genoemd. Deze speciale lens van Nikon is nog steeds verkrijgbaar op aanvraag, maar het is door zijn grootte en gewicht niet makkelijk in gebruik. Hij weegt 5,2 kilogram en heeft een diameter van 23,6 centimeter.

De grote populariteit van het fisheye-perspectief zorgde er echter voor de cameraproducenten ook fisheye-lenzen begonnen te produceren voor de gewone burger. De eerste fisheye-lens die in massaproductie werd genomen was wederom van producent Nikon, eind zestigerjaren. Tegenwoordig produceert Nikon wel zeven verschillende typen fisheye-lenzen.

Verschillende Fisheye-lenzen

Er bestaan in het algemeen twee verschillende typen fisheye-lenzen. De lens die een cirkelvormige afbeelding geeft met daaromheen een zwarte rand. Ook bestaat er nog de zogenaamde “full-frame”-lens. Deze lens maakt een gewone rechthoekige foto met een fisheye-perspectief. Deze laatste soort lens is de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen.

Vaste Fisheye-lens

Er bestaat tegenwoordig zelfs één producent die een camera met een vaste fisheye-lens op de markt brengt. Deze camera komt van het Zwitserse bedrijf Lomography. De term lomografie staat voor een nonchalante manier van fotograferen, uit de losse hand en zonder regels. Deze camera is zeer geschikt voor een beginnende fotograaf die niet een dure lens wil kopen, hij is goedkoop en toegankelijk voor iemand die hem gewoon voor leuke kiekjes wil gebruiken.

Software

Een speciale lens of camera kopen voor het fisheye-foto is vandaag de dag niet eens meer nodig om het gewenste effect te produceren. Met programma’s voor fotobewerking valt het effect simpelweg na te bootsen. Photoshop is hiervoor een geschikt programma. Ook bestaan er gratis software zoals Fisheye-viewers de foto’s vanuit het Fisheye-perspectief te bekijken.
© 2008 - 2017 Papillon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Fisheye camera: Verander je perspectief"

Infoteur: Papillon
Laatste update: 30-01-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!