InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Fotografie: Landschappen

Fotografie: Landschappen

Bent u ook zo geïnteresseerd in fotografie? En gaat u ook wel eens op pad om dingen te fotograferen. Hierbij een artikel wat je moet lezen wanneer u van plan bent om binnenkort op pad te gaan om landschappen te fotograferen.

Werkwijze

Groothoeklenzen worden in een adem genoemd met landschapfotografie. De wijde wereld vraagt om grote beeldhoek als u alles wat u ziet, wilt vastleggen. Hoewel groothoeklenzen erg waardevol zijn voor landschapsfotografie, is er een langere brandpuntsafstand vaak even nuttig. Met een telelens kunt u bijvoorbeeld op een boom in de verte focussen, terwijl lange lenzen kunnen worden gebruikt om in te zoomen op het patroon van een korenveld of de diagonale lijn van de flank van een berg. Met een groothoeklens voor landschappen moet u continu nadenken over hoe u de voorgrond gaat vullen; u moet op zoek naar interessante rotsblokken of een mooie bloem die de dode ruimte in de foto verandert in een interessant onderdeel van de compositie. Een langere lens lost dit probleem op en heeft ook het voordeel dat de foto’s er net even anders uitzien dan standaard landschapsfoto's.

De kwaliteit van het licht is bij landschappen ook van groot beland: verschillen in intensiteit en diffusie op verschillende tijdstippen, het voorbijdrijvende wolken; het kan echt obsessie worden. Geduld is een schone zaak: de mooiste foto's zijn het resultaat van zitten en wachten tot de juiste weersomstandigheden zich voordoen.

Ook het jaargetijde speelt een rol. De seizoenen geven het landschap kleur: de herfstkleuren geven een bos iets extra's, een alpenweide met zomerbloemen is onweerstaanbaar. Op andere plekken kan de begroeiing soms te groen zijn, te indringend. Zo kunt u bijvoorbeeld het Engelse Lake District het beste aan het begin van de winter bezoeken, wanneer de eerste sneeuw op de bergtoppen prachtig contrasteert met de bruine tinten van de uitgevloeide varens en het doffe groen van het sluimerende gras.

wat neemt u mee voor landschapfotografie

  • Een grijs verloopfilter (grad) om het verschil in helderheid tussen land en lucht te reduceren.
  • Een rond polarisatiefilter.
  • Een stevig statief met poten en een middenzuil die onafhankelijk kan worden gekanteld.
  • Een zoomlens met een groothoek bereik van 20mm.
  • Een zoomlens met een tele bereik van 200mm of meer om verre details te isoleren.
© 2008 - 2017 Maxwell, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fotografie: Landschappen"

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 05-12-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!