InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Geld verdienen met Stock fotografie

Geld verdienen met Stock fotografie

Geld verdienen met Stock fotografie Ben je een hobby- of professioneel fotograaf en op zoek naar een extra bron van inkomsten? Vaak heb je als fotograaf mappen vol met foto's, waar helaas niet altijd direct iets mee gebeurd. Door jouw foto's te plaatsen op stock-sites kun je als particulier of bedrijf geld verdienen met je werk. Er zijn wel een aantal vereisten waar je rekening mee zult moeten houden, zoals een bepaalde kwaliteitsgarantie op het gebied van beeldkwaliteit en onderwerpen. Met deze tips kun je direct aan de slag en genereer je een extra inkomen waar je nog lang van zult profiteren.

Wat is Stock fotografie?

Als Stock fotograaf maak je foto's die je vervolgens verkoopt op Stock sites als Shutterstock, iStock en Getty Images (dit is slechts een greep uit de vele stock sites die het internet kent). Na aanmelding op een van deze sites kun je je eigen foto's uploaden, die dan vervolgens gecontroleerd zullen worden op kwaliteit en waarde. Nadat de foto's zijn goedgekeurd zullen deze zichtbaar zijn op de site en kunnen zowel particulieren als bedrijven jouw foto's kopen. Uiteraard gaat een deel van de opbrengst naar de Stock site, en een deel naar jou. Alle details en regels kun je terugvinden op de verschillende Stock sites. Wil jij ook bijverdienen met het verkopen van je foto's? Volg onderstaande stappen en ontwikkel je tot volwaardig stock fotograaf:

Research

Bekijk verschillende Stock sites en bedenk welke bij jou past. Maak je keuze op basis van professionaliteit, client base, verdiensten en concurrentie. Het kan gunstig lijken om te kiezen voor een site met weinig concurrentie, maar bedenk je dan wel dat de bezoekersaantallen waarschijnlijk ook niet erg hoog zullen zijn. Uiteraard kun je je foto''s plaatsen op meerdere Stock sites, wat uiteindelijk leidt tot meer verkopen. Doe ook research op het gebied van onderwerpen. Probeer te begrijpen wat stock fotografie is en welke beelden populair zijn. Maak dit vervolgens niet na maar bedenk wat er mist, en waar jij in kan voorzien.

Upload jouw foto's

Zoek in jouw foto collectie naar beelden die geschikt zijn voor de verkoop en upload deze op de site(s). Zorg dat je de juiste keywords en omschrijvingen gebruikt, te veel en onnodige keywords zorgen ervoor dat een mogelijke koper vertrouwen kwijt raakt in jou als verkoper of in de site in zijn geheel. Na het uploaden is het wachten op goedkeuring en uiteraard kopers.

Blijf actief

Het is misschien verleidelijk om vervolgens te wachten en hopen dat het geld binnen blijft komen. Verstandiger is om actief te blijven, actualiseer je aanbod, breid je collectie uit en houd je ogen open voor nieuwe kansen op nieuwe stock sites.

Voorwaarden waaraan je foto's moeten voldoen

  • Deze voorwaarden zullen bij alle sites verschillend zijn, toch zijn er een aantal dingen waar je bij het fotograferen (en nabewerken) al rekening mee kunt houden.
  • Fotografeer met een Spiegelreflex Camera (of kwalitatief goede systeemcamera)
  • Fotografeer onderwerpen die een breed publiek aanspreken, en actueel zijn.
  • Zorg ervoor dat er geen merken zichtbaar zijn, dit kan problemen opleveren met het merkenrecht.
  • Lensflare kan mooi zijn maar wanneer niet bedoeld is het een zeer storend element, je voorkomt dit door een zonnekap op je lens te zetten.
  • Fotografeer in RAW voor zo min mogelijk kwaliteitsverlies bij het nabewerken.
  • Houd de ISO van je camera laag om de gewenste kwaliteit te kunnen bereiken.
  • Sla de foto's op in het grootst mogelijke formaat.
  • Wanneer er personen op je foto staan, die herkenbaar zijn, zul je toestemming moeten vragen aan deze personen, voordat je de foto kan verkopen. Zorg dat je een schriftelijke toestemming hebt.

Ga dus snel aan de slag met deze tips en verdien geld met je hobby (Of extra geld als professioneel fotograaf).

Lees verder

© 2013 - 2017 Zwart37, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met foto’sGeld verdienen met foto’sGeld verdienen met foto’s is zeker mogelijk. Je moet dan wel weten waar je mee bezig bent. Er zijn verschillende maniere…
Extra geld verdienen met foto's verkopen op internetExtra geld verdienen met foto's verkopen op internetAls je iemand bent die graag foto's maakt kan je eens proberen om wat geld te verdienen aan je amateurfotografie. In tij…
De Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange telt meer dan 4500 bedrijven en bestaat al ruim 200 jaar. De openingstijden zijn vergelijkbaar…
Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenEen cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenWanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie…
Het histogram: handig hulpmiddel in de fotografieHet histogram is een handig hulpmiddel in de fotografie. Hoewel het LCD-scherm op de camera redelijk goed weergeeft of e…

Reageer op het artikel "Geld verdienen met Stock fotografie"

Infoteur: Zwart37
Gepubliceerd: 11-12-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Special: Fotografie
Schrijf mee!