InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Vissen op het wad en wadexcursies

Vissen op het wad en wadexcursies

Vissen op het wad en wadexcursies Ameland had jarenlang geen beroepsmatige visserij meer. Waar voorheen vissers samen met de boeren voor inkomen op het eiland zorgden, zijn de laatste beroepsvissers jaren geleden gestopt. Visbedrijf Oud blaast het ambacht nieuw leven in. Daarnaast wemelt het van de hobbyvissers, liefhebbers van het vangen en eten van vis die in de buurt van het eiland gevangen is.

De plek op het wad waar Wijnberg zijn wadexcusries houdt

Harder

Visbedrijf Oud vist op Harder. Deze Amelander Harder wordt verkocht onder het streekmerk Amelands Produkt bij de plaatselijke vishandel. Het ontbreken van beroepsvisserij, behalve Oud, wil niet zeggen dat er niet gevist wordt in de wateren rond het eiland. In het kader van historisch medegebruik wil menig eilander nog wel eens een netje zetten, een hengel uitwerpen of garnalen vangen en mosselen zoeken. Hollumer Harmen Wijnberg is een van die eilanders die niet zonder vis op het menu kan.

Voor eigen vispan

Wijnberg is ambtenaar op afdeling welzijn van de gemeente Ameland. Hij vist sinds zijn zesde en geeft wadexcursies. Harmen Wijnberg (1957) uit Hollum is een van de vissers op het wad die het ambacht vakkundig aanpakt en het als fijne hobby beschouwt. Er leven nog maar weinig broodvissers op de Waddeneilanden. Heden ten dage kent alleen Texel een vloot Noordzeekotters en Terschelling een garnalenvisser. De eilander vissers vissen overwegend voor eigen vispan.

Amelander schol

De laatste beroepsvissers van Ameland zijn jaren geleden overleden. Ze heetten Jan en Jaap Visser en Sietse de Jong. Ze hadden een bootje en netjes van slechts 20 centimeter hoog en vingen voornamelijk schol en bot. De scholletjes gingen naar Amsterdam. Daar legde de visverkoper de platvis plat op zijn hand, bewoog zijn vingers zodat het leek alsof de vis nog spartelde. “Hartstikke vers, mevrouw,” zei hij dan en verkocht de vis als Amelander schol.

Verhalen en De Welvaart

Harmen Wijnberg is hobbyvisserman in hart en nieren. Hij kent de verhalen en vertelt ze graag door. Hij heeft het prima naar de zin in zijn ambtenarenbaan, maar zonder het wad en zijn visserij zou hij niet willen. Wijnberg leerde het ambacht van zijn vader. Als zesjarig jongetje ging hij mee het wad op om botwân te zetten, een hoekwant voor bot, schol en schar. Niet alleen de eilanders visten. Zijn vader vertelde hem hoe Deense kotters voor de Tweede Wereldoorlog aanlegden op het Zuidwest en vis naar de afslag bij de hervormde kerk brachten. Als de vis verkocht was verzopen de Deense vissers hun centen in café De Welvaart waarna jongens van het dorp de vissers voor een dubbeltje terug brachten naar hun boot.

Tarbot en mosselen

Wijnberg kent ook de ontwikkelingen in de visstand. In de periode 1965-1975 was het wad lang niet zo schoon als nu en toen werd er voornamelijk bot gevangen. Die kan goed tegen vies water. Nu vangt Wijnberg zeebaars en tarbot. De harders die hij in zijn netten krijgt komen uit de Middellandse Zee. Ze zijn van april tot oktober rond de waddeneilanden te vinden.
Wijnberg vangt op het wad en op de Noordzee aan de noordkant van het eiland. Elk seizoen een andere oogst. De Hollumer haalt mosselen als het water al wat kouder is geworden. Hij haalt geen bot in het voorjaar. Bot groeit tegelijk met gras. In het voorjaar zijn ze mager. Hij plukt oesters in het Skutegat en ziet de mosselen overwoekerd worden door de Japanse oester, maar ook deze laatste soort eet hij met smaak na een zelf ontwikkelde bereidingswijze. Hij vist voor de braad en maakt er paella, vissalade en gebakken of gerookte vis van.

Wadexcursie en juttersgoed

Harmen Wijnberg (rechts) op het wad Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandHarmen Wijnberg (rechts) op het wad Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland
Hij zoekt net zo graag kokkels en mossels om ze te verwerken tot een heerlijke vissoep. Als het maar uit het zoute water komt. Met zoetwatervis heeft hij helemaal niets. Wijnberg stelt ook zijn eigen netten samen en leert dat anderen. Hij gaat regelmatig met kleine groepjes het wad op. Zijn wadexcursies zijn een uit de hand gelopen hobby waar hij een officieel bedrijfje van heeft gemaakt. Hij vertelt nieuwsgierige badgasten over het wad en het eiland, laat ze zijn juttersgoed zien en leert ze eten uit de Waddenzee.

Meesterroker en visschotels

Wijnberg is een meesterroker en een vakkundig bereider van visschotels. Het is een kostelijke verteller en deze visser heeft zijn stekje gevonden. Hij maakte zich druk om het dreigend verbod om te mogen vissen met staandwant. Dat verbod dreigde in 2012. Om dat historische medegebruik veilig te stellen spande hij zich tot het uiterste in. Het verbod is na een lange, voornamelijk papieren, strijd afgewend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaanse keuken: klassieke en beroemde paella, het recept!Een klassiek, traditioneel en wereldberoemd gerecht uit Spanje is zonder meer de Paella. Aan de oostkust (Valencia en om…
Amelander ProductenavondAmelander ProductenavondDorpsbelang Hollum en Stichting Amelands Produkt organiseren in 2011 voor de eerste keer een Amelander Productenavond. R…
Documentaire ‘Gesneuveld’Documentaire ‘Gesneuveld’‘Gesneuveld’ is een documentaire van regisseur Robert Oey over de gesneuvelde militairen in Afghanistan en het leven met…
Recepten voor soep met mosselenWeet u dat verse mosselen in het najaar het best van kwaliteit zijn en dat ze na december niet meer smaken?
Lekkere Soepen met vis, mosselen en garnalenLekkere Soepen met vis, mosselen en garnalenLekkere, eenvoudige, snelle soepen met het beste wat de zee te bieden heeft kan men hier vinden. Een vissoepje, een moss…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Vissen op het wad en wadexcursies"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-11-2015
Gepubliceerd: 18-04-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Waddenzee
Schrijf mee!