InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Wat is een overlockmachine?

Wat is een overlockmachine?

Wat is een overlockmachine? Beginnende naaisters hebben vaak voldoende aan een naaimachine. Na enige tijd kom je op het punt waarop je denkt: hoe kan ik mijn zelfgemaakte producten nog netter afwerken? Een overlockmachine (of lockmachine) is een soort naaimachine waarmee je de naden van zelfgemaakte kleding en producten zo kunt afwerken, dat het lijkt alsof het in de winkel is gekocht. Wat is een overlockmachine en wat is het verschil met een gewone naaimachine?

Wat is een overlockmachine?

Met een overlockmachine werk je stoffen aan de rand mooi af. De draden gaan over de rand heen, waardoor de stof niet gaat rafelen. Daarbij ziet het er ook nog eens erg netjes uit, alsof je het product zo in de winkel hebt gekocht. Met een overlockmachine gebruik je meerdere draden tegelijk.

Een overlockmachine beschikt over vlijmscherpe mesjes, waarmee de stof eerst netjes wordt gesneden voordat de draden om de rand worden genaaid. Het naaien op een overlockmachine gaat sneller dan op een “gewone naaimachine”.

Verschil met een “gewone” naaimachine

Een naaimachine en overlockmachine hebben allebei een naald waarmee een draad door de stof wordt geprikt. Aan de andere kant van de stof ontstaat een lusje. Bij een naaimachine werk je naast een bovendraad ook met een onderdraad om een spoeltje, de spoeldraad. Deze spoeldraad wikkelt zich om het lusje.
Bij een overlockmachine is er geen sprake van een spoeldraad, maar wordt het lusje “geborgen” door een volgend lusje. De verschillende lussen die elkaar borgen, kunnen van meerdere garenklossen afkomstig zijn. Zo kun je met vier garenklossen de randjes mooi afwerken en de naad dragend maken door een gewone kettingsteek.

Nadeel van een overlockmachine
Een overlockmachine kan echter geen kettingsteek maken, zoals een naaimachine dit wel kan. Dit wordt wel gezien als het nadeel van een overlockmachine. Echter, de voordelen van de mooiere afwerking maken dit probleem tot een kleinigheidje.

Een ander nadeel is de hoeveelheid draad die gebruikt wordt bij een overlockmachine. Doordat er meerdere draden worden gebruikt voor de afwerking, ben je meer garen kwijt dan wanneer je alleen een kettingsteek of zigzagsteek met een naaimachine naait.

Voordeel van het overlockmachine
Het grootste voordeel is de kwaliteit van afwerking van het eindproduct. Alle naden zijn zó netjes afgewerkt, dat het lijkt alsof het in de winkel is gekocht. De naden zitten hierdoor ook steviger aan elkaar.

Daarnaast naait de lockmachine ook sneller dan een “gewone” naaimachine.Een naad is in 1 keer afgewerkt, wat veel tijd scheelt. Bij een “gewone” naaimachine dien je na het stikken, nog twee randen te zigzaggen om af te werken. Je naait dan drie keer hetzelfde stuk, wat je met een overlockmachine in een keer kunt doen.

Verschillende afwerkingen

Je kunt met een overlockmachine de volgende afwerkingen maken:
  • Afwerken van open naden, zodat deze niet gaan rafelen.
  • Decoreren van artikelen met speciale steken (op de betere overlockmachine)
  • Rolzoom maken als afwerking of decoratie.
  • Rimpelen van stoffen: je maakt gemakkelijk ruches en plooien die je ook nog eens kunt aanpassen. Het rimpelen gaat twee keer zo snel als met een naaimachine.

Bron: Seniorcrochet / Wikimedia CommonsBron: Seniorcrochet / Wikimedia Commons
Daarbij kan een overlockmachine de stoffen netjes snijden voor een nog nettere afwerking.

Merken

Er zijn verschillende merken overlockmachines te koop. Ook de goedkope supermarkten bieden weleens een overlockmachine of een naaimachine aan. Echter, de motoren van deze machines zijn niet zo sterk als van een degelijk merk. De levensduur van de apparaten is dan ook een stuk korter dan van een naaimachine van een goed merk.

De volgende merken verkopen overlockmachines:
  • Bernina
  • Pfaff
  • Toyota
  • Lewenstein
  • Janome
  • Husqvarna
  • Elna
  • Singer
  • Brother
  • Babylock

Kortom, een overlockmachine is een soort naaimachine waarmee je je stoffen kunt naaien en tegelijkertijd netjes kunt afwerken. Het is aan te raden om een overlockmachine van een goed merk te kopen, zodat je nog jarenlang plezier hebt van je aanschaf door de betere motor die de machine aandrijft.

Lees verder

© 2012 - 2017 Cato, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je een strokenrok voor meisjes?Hoe maak je een strokenrok voor meisjes?Kleine meisjes in zwierende strokenrokjes: schattig om te zien. Bijna elk meisje heeft wel een strokenrokje die bestaat…
Naailes: Stikken, zigzaggen, aanhechten en afhechtenNaailes: Stikken, zigzaggen, aanhechten en afhechtenZelf kleding maken heeft veel voordelen: Je hebt unieke kleding, het is altijd de goede maat en je kan het volledig naar…
De vijf voordelen van naailesDe vijf voordelen van naailesTegenwoordig is het weer hip om achter de naaimachine te zitten en zelf kleding of accessoires te kunnen maken. Je kunt…
Zelf kleding naaien: de basissteken met de handZelf kleding naaien: de basissteken met de handJe wilt graag zelf kleding gaan naaien? Voordat je daadwerkelijk aan het naaien van een kledingstuk begint, is het handi…
Husqvarna: van naaimachine naar maaimachineHusqvarna: van naaimachine naar maaimachineHusqvarna, de meeste mensen kennen deze naam als merk naaimachine. In Zweden ligt het (bijna) gelijknamige stadje Huskva…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is een overlockmachine?"

Reacties

Honore Bieke, 18-05-2015 21:06 #4
Ik heb een Brother overlockmachine gekregen maar er zit geen handleiding bij, waar kan ik deze krijgen? Reactie infoteur, 30-05-2015
Ik zou naast Google eens bij een naaimachinewinkel binnen lopen om te kijken wat zij voor je kunnen betekenen. Succes!

Heidi, 12-07-2014 16:32 #3
Mijn kleindochter volgt in school 'mode' en zit in de 2°klas. Graag zou ik haar een 'overlock machine' als verjaardagscadeau schenken, doch er zijn zoveel verschillende merken en 'prijzen'. Het moet nu echt niet direct de hoogste prijsklasse zijn, doch wel een degelijk machine, zodat ze niet direct na enige tijd 'brokken' heeft met een té goedkoop machine. Ik heb ook al vernomen dat je met de goedkopere zelfs geen 'jeansstof' kan gebruiken!?
Kan iemand mij hieromtrent wat raad geven, of kan ik het riskeren om op een tweedehandssite een aan te kopen? Reactie infoteur, 17-07-2014
Ik ben zelf van mening dat je beter een tweedehands van een goed merk kunt kopen dan een goedkope van bijv. Aldi. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de motor die erin zit. In de duurdere merken zit een sterkere motor, waardoor deze meer aankunnen.
Hetzelfde geldt trouwens voor naaimachines
De betere merken zijn bijv: Bernina, Lewenstein, Pfaff.

Tweedehands machines vindt je ook in de naaimachinewinkel. Wellicht kunnen ze je daar verder helpen.

Wim, 30-08-2013 00:48 #2
Kan ik met een lock machine een mauw omzomen? Reactie infoteur, 13-10-2013
Voor omzomen heb je altijd een naaimachine nodig.Wel kun je eerst de naad afwerken en dan de zoom omslaan om deze vervolgens vast te naaien. Zelf gebruik ik ook vaak een tweelingnaald op de naaimachine om te zomen. Dit ziet er ook netjes uit.

Karas, 18-01-2013 14:19 #1
Hallo, ik heb lok machine die breekt, de onderste draad, weet iemand vaar voor komt? Reactie infoteur, 24-01-2013
Heb je een lockmachine of breekt de onderdraad van een gewone naaimachine? Bij een lockmachine staan namelijk alle draden bovenop de machine.
En anders heb ik je verkeerd begrepen…

Infoteur: Cato
Laatste update: 28-01-2016
Gepubliceerd: 27-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Kleding en accessoires naaien
Reacties: 4
Schrijf mee!