InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Hoe maak je zelf een gehaakte bloemenbroche?

Hoe maak je zelf een gehaakte bloemenbroche?

Hoe maak je zelf een gehaakte bloemenbroche? Haken is hip. Er zijn talloze winkels en webshops waar je prachtige gehaakte spulletjes kunt kopen. Een bloemenbroche is een voorbeeld van een gehaakte applicatie die leuk is om bijvoorbeeld op een tas, jas of shirt te spelden. Het is een leuk cadeau om te geven of te krijgen. Hoe maak je zelf zo’n vrolijke, hippe, gehaakte bloemenbroche?
Haken is niet moeilijk. Wanneer je eenmaal de basissteken kent, kun je van allerlei dingen maken: kleding, applicaties, dekens, gordijnen, sierkussenslopen. De basisbeginselen kun je bijvoorbeeld leren uit handwerkboeken of wellicht van een familielid of vriend. Tegenwoordig staan er zelfs duidelijke instructiefilmpjes op het internet.

Benodigheden

Om een gehaakte bloemenbroche te haken heb je de volgende spullen nodig:
  • Haaknaald (Niet te groot: 2,5 is bijvoorbeeld goed)
  • Haakgaren
  • Verschillende soorten lint
  • Broche
  • Eventueel een hangertje

Basissteken voor het haken van een bloemenbroche

Dit zijn de steken die je in ieder geval moet beheersen voor het maken van een gehaakte bloem:
  • Losse (L)
  • Halve vaste (hV)
  • Vaste (V)
  • Stokje (St)
  • Dubbel stokje (dSt)

Werkwijze

Kies je kleur garen en bijpassend lint

Er zijn vele verschillende kleuren en soorten haakgaren te koop. Ga naar een hobbywinkel voor goede kwaliteit garen.

Het haken van de bloem

Er zijn veel patronen van gehaakte bloemen te vinden in boekjes en op internet. Je kunt enkele bloemen of dubbele bloemen haken. Een dubbele bloem (zoals op de foto) maakt de broche driedimensionaal en extra bijzonder.

Een voorbeeldpatroon van een dubbele gehaakte bloem:
  • zet 5L op en sluit deze met 1hV in de eerste L tot een ring.
  • 1e toer: 1L, 4V in de ring, 1hV inde 1e L.
  • 2e toer: 1L, 1V op deze plaats, 2V in elke volgende V, 1hV in de 1e L.
  • 3e toer: 2L, 1hSt op deze plaats, 2hSt in elke volgende V, 1hV inde 2e beginL.
  • 4e toer: Steeds alleen de voorste lus van de steek opnemen, *3L, 1dSt op deze plaats, 2dSt in elk van de volgende 2hSt, (1dSt, 3L,1hV) in het volgende hst, 1hV in het volgende hst; vanaf * 4 keer herhalen.
  • 5e toer: In het midden achter een blaadje aanhaken, steeds alleen de achterste lus van elke steek opnemen en als 4e toer haken, maar nu driedSt in plaats van dSt maken.

Bevestig de broche aan de achterkant

Dit doe je door met naald en haakgaren de vier hoeken en het middenvlak met de hand vast te naaien. Zet hem goed strak vast, zodat de bloem niet “wiebelt” op de broche.

Knip de verschillende linten op maat

Hou de linten vast zoals je ze aan de broche bevestigd wilt zien. Naai ze dan met de hand aan de bovenkant met een stiksteek aan elkaar. Dit doe je met naaigaren en niet met haakgaren!

Bevestig het bosje lint nu met naaigaren aan de bloemenbroche.

Bevestig een mooi klein hangertje aan de bloem

Bij een dubbele bloem past dit mooi onder de bovenste bloem. Je kunt het hangertje daar onopvallend vastzetten met haakgaren. De dikke draad zorgt ervoor dat het wat steviger vastzit.

Varieer met kleuren en lint

Je kunt natuurlijk variëren in de kleuren lint, soort lint en kleuren katoen. Hier zie je een aantal voorbeelden van variaties.

Kortom, een gehaakte bloemenbroche kun je heel goed zelf maken. Met een beetje basiskennis van het haken heb je zo een prachtige applicatie voor bijvoorbeeld een tas of (spijker)jasje gemaakt!

Lees verder

© 2011 - 2017 Cato, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het nieuwe haken: AmigurumiJe hoort en ziet het tegenwoordig steeds vaker: Amigurumi. Een nieuwe hype die is overgekomen uit Japan. Het haken van l…
Christel Krukkert ontwerpster van Japanse amigurumiChristel Krukkert is zeer bekend onder echte haakfanaten. Christel Krukkert is van beroep illustrator, maar heeft zich o…
De Broche, een sieraad in opkomstDe broche is een gebruiksvoorwerp wat al eeuwen gebruikt wordt, soms voor de sier en soms functioneel. Wat is de geschie…
Knuffels haken, breien en naaien voor de Toy SocietyHandwerken is weer helemaal hip! Schaamden velen zich enkele jaren geleden, wanneer zij moesten lopen in zelfgemaakte kl…
Japanse handwerktechniekenAnno 2011 is er in Nederland weer een ware handwerkrevolutie ontstaan. Er zijn talloze handwerkgroepen opgericht. Wannee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cato
  • De nieuwe handwerkencyclopedie (1979). Ede: Zomer en Keuning Boeken B.V.

Reageer op het artikel "Hoe maak je zelf een gehaakte bloemenbroche?"

Infoteur: Cato
Laatste update: 04-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Creatief
Schrijf mee!