InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Nederlandse e-books gratis downloaden

Nederlandse e-books gratis downloaden

Nederlandse e-books gratis downloaden Op internet kun je gratis Nederlandstalige boeken downloaden in een PDF-file of e-pub file. Het aanbod Engelstalige boeken is zeer ruim. Uiteraard is Nederlands een kleinere taal en is het aanbod minder. Er zijn echter legio boeken in het Nederlands te downloaden; teveel om in enkele decennia te lezen.

Inhoudsopgave:

Hoe lees je een e-book?

E-books kun je lezen op je Tablet, de PC, een laptop of een e-reader. Deze laatste is het lichtst en speciaal gemaakt voor het lezen van een boek. Je kunt hem in de hand houden als een boek en de letters kun je eenvoudig uitvergroten.

PDF of e-pub

In een boek in een PDF-file moet je naar beneden scrollen om de volgende bladzij te lezen. Sommige boeken zijn gratis in zijn geheel in e-pub te lezen. Een e-pub file is de meest gebruikte standaard voor een e-reader. Wanneer je leest op een laptop is PDF een prettigere manier om te lezen. Eventueel kun je e-pub files converteren naar PDF-files met speciale gratis converter software.

Sites waar je gratis Nederlandstalige boeken kunt downloaden:

Ebook: gratis romans en informatieve boeken

Ebook is de site waar de meeste Nederlandstalige romans en informatieve boeken te vinden zijn. De site is zeer handzaam. Elk boek staat kort beschreven en je ziet een fotootje van het boek. De boeken zijn verdeeld in rubrieken. Dat maakt de site van Ebook overzichtelijk. Onderaan staan enkele advertenties die precies lijken op de fotootjes die een gratis e-book beschrijven. Dat kan enigszins verwarrend werken.

Bookboon: gratis studieboeken en reisgidsen

Bij Bookboon kun je gratis boeken downloaden van de volgende drie categorieën: studieboeken, business en reisgidsen. Om deze boeken te downloaden vraagt de site om een emailadres en drietal andere gegevens over je studie of werk. Wanneer je de gegevens hebt ingevoerd, kun je onbeperkt boeken downloaden. De site is goed doorzoekbaar; het heeft een prima lay-out. Studieboeken kunnen duur zijn; wanneer je studieboek gratis gedownload kan worden, bespaart dat veel geld. Reisgidsen zijn handig op vakantie. Als een reisgids niet in het Nederlands vertaald is, wordt automatisch de Engelstalige versie voorgeschoteld. In de PDF-files van de boeken zitten advertenties. Op deze manier genereert Bookboon zijn inkomsten. Het lage aantal categorieën wat Bookboon heeft, maakt de site helaas maar beperkt nuttig.

Gutenberg Project: gratis oude boeken

Het Gutenberg project is de oudste boekenaanbieder op internet. De site biedt boeken uit veel verschillende talen. Deze boeken behoren tot het publiek domein omdat ze belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de cultuur in de afgelopen honderden jaren. De schrijvers leven niet meer. Er stonden op 18 september 2011 86 Nederlandse titels op. Enkele voorbeelden zijn Lof der Zotheid van Erasmus en Max Havelaar van Multatuli. Er staan enkele Nederlandse vertalingen op van buitenlandse boeken. Wanneer je een lijst met Nederlandse boeken wilt vinden, type dan ´dutch´ in op de zoekregel van de site van Gutenberg Project.

Mybebook: gratis romans en informatieve boeken

Mybebook is een site waar vooral oude boeken te lezen zijn. Op 18 september 2011 waren er 344 Nederlandstalige boeken te lezen. Deze site mag dan wel veel interessante boeken hebben maar het is helaas moeilijk en langdurig zoeken. Overigens maken ongeveer 130 van de 344 boeken deel uit van de serie ¨De aarde en haar Volkeren¨ welke historische beschrijvingen geeft van verschillende volken van alle uithoeken van de wereld. ¨De aarde en haar volkeren¨ was een literair tijdschrift over reizen dat bestond van 1865 tot 1918. Gutenberg heeft deze collectie ook opgenomen. Op zich is het een interessante collectie en het is leuk op vakantie een historisch boek over een land te lezen. Het geeft wel aan dat het totale aanbod in Nederlandse gratis e-boeken niet erg groot is. Op deze site zijn er ongeveer 20.000 Engelstalige titels te downloaden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ebook.gratis-downloaden.nu/index.htm
  • http://bookboon.com/nl
  • http://www.gutenberg.org/ebooks/search.html/?format=html&default_prefix=all&sort_order=downloads&query=dutch
  • http://mybebook.com/download_free_ebook/

Reageer op het artikel "Nederlandse e-books gratis downloaden"

Infoteur: Tom008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!