InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Scrapbook project: een enveloppen album maken

Scrapbook project: een enveloppen album maken

Dit enveloppen album kun je gebruiken om allerlei items in te bewaren, zoals recepten, kassabonnen, waardebonnen, zegels, boodschappenlijstjes, enzovoorts. Je kan er ook foto's in doen terwijl je de omslagen gebruikt om te decoreren waar je de speciale foto's ook kunt opplakken.
Allereerst is het handig te bedenken wat je nu precies wilt bewaren in je enveloppen album en daarna kun je dan de bijpassende grootte en hoeveelheid van de enveloppen erbij zoeken. De werkwijze blijft verder hetzelfde.

Benodigde materialen:

  • enveloppen: grootte en hoeveelheid naar keuze, dit voorbeeld is gemaakt met 5 enveloppen van A5 grootte.
  • Schaar
  • Snijmesje
  • lijm (stick) of dubbelzijdig plakband
  • Lint
  • Potlood
  • Scrapbookpapier of cardstock naar keuze
  • Overige decoraties naar keuze

Breng lijm of dubbelzijdig plakband aan op 4 van de 5 flappen van de enveloppen, de eerste envelop wordt niet beplakt. Beplak de binnenkant van de flap.
Bevestig vervolgens de onder-en achterkant van een andere envelop (zie voorbeeld) op een van de flappen. Zo vorm je een rij enveloppen met de binnenkant naar boven.
Als alle flappen beplakt zijn, vouw je de enveloppen in accordeon stijl. De eerste envelop komt bovenop en zo vouw je de envelopen om en om zodat het een boekje lijkt.

Open je album en leg deze uitgestrekt neer met de binnenkant van de enveloppen naar boven. Meet van de laatste envelop
in de breedte het midden en zet hier een streepje met een potlood. Doe dit bij de vouw aan de onderste flap (zie voorbeeld) en aan de onderzijde van de envelop.
Maak met een snijmesje een snee met de breedte van het lintje dat je gaat gebruiken bij beide potloot streepjes. Hier gaat door de binnenzijde van de envelop van boven naar beneden het lintje. Zorg ervoor dat aan beide zijden nog ruimte is. De bedoeling is zoals bij de eerste foto bovenaan dat het lintje het album afsluit.
Nu heb je de basis voor je enveloppen album en is het aan jou om er iets leuks van te maken!

Extra ideeen

Hier volgen wat ideeen en tips:
  • Decoreer de voorkant van de envelop door de flap te beplakken met scrappapier door de omtrek van de flap met een potlood te tekenen op het scrappapier en dit vervolgens uit te knippen en daarna op de flap van de envelop te plakken.
  • Voor het plakken van scrappapier op de enveloppen heeft dubbelzijdig plakband de voorkeur of eventueel een lijmstick. Gewone lijm kan gebruikt worden voor het plakken van de decoraties, maar in geval van het beplakken van het papier wil het nog wel eens voorkomen dat lijm het papier beschadigd, vlekken geeft of dat er bobbels in het papier komen. Dit is vooral het geval als je enveloppen van minder stevig papier zijn gemaakt.
  • Maak per envelop kleine labeltjes waarop je noteert wat de inhoud is van die enveloppen en plak ze vervolgens op. Noteer ook aan de voorkant waar het album voor is
Gerelateerde artikelen
Scrapbook project: Album maken van papieren zakkenScrapbook project: Album maken van papieren zakkenDit album is in korte tijd te maken en niet moeilijk om in elkaar te zetten. Juist omdat dit boekje redelijk snel en met…
Scrap Project: Album maken van koffiefiltersScrap Project: Album maken van koffiefiltersDit album is zowel leuk als makkelijk om te maken. De vorm van koffiefilters biedt mogelijkheid om verschillende soorten…
Enveloppen printenDaar stond je dan, facturen die op de post gedaan moesten worden. Normaal gesproken werden deze in een envelop geplaatst…
Irisvouwen, knutselen met papierIrisvouwen is een leuke, niet dure hobby, wat ook makkelijk met kinderen is te doen. Irisvouwmateriaal is makkelijk te k…
Administratief thuiswerkAdministratief thuiswerkThuiswerk is er in vele vormen en administratief werk is een erg populaire vorm. Administratief thuiswerk kan bestaan ui…
Bronnen en referenties
  • www.scrapbook.com

Reageer op het artikel "Scrapbook project: een enveloppen album maken"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!