InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Geld cadeau geven op een leuke manier; tips!

Geld cadeau geven op een leuke manier; tips!

Geld cadeau geven op een leuke manier; tips! De envelop met inhoud staat op veel verlanglijstjes bovenaan. Vanaf de leeftijd van een jaar of tien sparen kinderen vaak al voor iets 'groots' en wordt een geldbedrag enthousiast ontvangen op verjaardagsfeestjes. Tot zover de leuke uitpakspelletjes en de verraste gezichten, denk je dan. Gelukkig hoeft dat niet helemaal waar te zijn. In dit artikel een aantal eenvoudige tips om geld zodanig te verpakken, dat het een orgineel en grappig cadeautje wordt. Originele geldcadeautjes

Envelop met inhoud; welke is het?

Het geld zit verborgen in één van de enveloppen en wordt aangeboden als een soort 'kansspel'. Op de eerste envelop worden de regels geschreven; Bijvoorbeeld: 'één kans per uur', of: 'drie pogingen per dag', of heel streng: 'Je mag drie enveloppen trekken!' (Als het niet lukt neem je het cadeautje zogenaamd weer mee naar huis!) Verder kan er op staan; 'niet tegen het licht houden' en 'niet voelen of er iets inzit' om het nog wat spannender te maken.
Nodig: 10 tot 15 enveloppen, papier, schaar, pen, geldbiljet, perforator, sleutelring of lintje, eventueel een paar muntjes en een velletje grappige stickers.

  • Knip voor iedere envelop een papiertje, ongeveer het formaat van een geldbiljet
  • Schrijf op ieder papiertje een opmerking als: feestvarken=pechvogel... Joker: één extra kans!... Geen cadeautje dit jaar?... Drie keer niks (plak er met plakband 3 centen bij)...Troostprijs (munt van 1 euro erbij plakken)... Helaas pindakaas... Jammer dan... Zo word je nooit rijk!... Gefeliciteerd, de hoofdprijs! (Plak met een plakbandje een biljet op de achterkant van het papiertje
  • Versier de papiertjes en de enveloppen eventueel met smilies of grappige stickertjes
  • Maak in de hoek van iedere envelop een gaatje met de perforator, doe de papiertjes erin, plak ze dicht en schuif ze allemaal aan een sleutelring of doe er een lintje door.
  • Inpakken in cadeaupapier

Zo heb je in een kwartiertje een grappig cadeautje gemaakt van de 'envelop met inhoud'.

Geld om op te eten

Als kinderen geld hebben gevraagd op hun verjaardag, verwachten ze een envelop of een kaart met een 'briefje' erin. De verrassing is des te groter als je met iets heel anders op de proppen komt. Geld verstoppen in iets eetbaars bijvoorbeeld, zal de jarige even toch even versteld doen staan. Een paar ideeën:
  • Een geld-boterham: Koop een leuke nieuwe broodtrommel voor de jarige. Doe er een boterham in belegd met een geldbiljet in plasticfolie. Voor de 'smaak' nog wat boter en pindakaas natuurlijk. Het trommeltje inpakken en het lijkt helemáál niet op een geldcadeautje! Je kunt het rijk belegde brood ook gewoon in een boterhamzakje geven natuurlijk.
  • Chocolademunten met echt geld erin: Chocolademunten zijn vooral in de tijd rond Sinterklaas overal verkrijgbaar. Peuter een paar van de munten voorzichtig los en vervang de chocola door echte munten of een opgevouwen biljet. Met dubbelzijdig, of dubbelgevouwen plakband aan beide helften vastplakken en de goudkleurige 'hoesjes' weer netjes in elkaar drukken. De jarige zal denken dat het een fopcadeau is. Chocola eten om het echte cadeau te vinden!
  • Noten kraken: Wrik een paar walnoten voorzichtig open met een mesje, zodat de doppen heel blijven. Eet de noot eruit en stop er een munt of een opgevouwen briefje in. Lijm de beide helften van de notendop weer op elkaar en meng de 'geldnoten' met gewone walnoten. Verpak de noten in een leuk bakje met cadeaupapier erom.

Geld invriezen

Schatzoeken in een brok ijs; je ziet het geld liggen, maar kunt er niet bij. Een lekker zwaar cadeautje, maar niet te lang wachten met geven. Doe een bak(je) halfvol water en zet hem in het vriesvak. Als het water bevroren is leg je er een aantal munten op en vul je de bak verder met koud water. Zo komen de munten mooi midden in het ijsblok terecht. In een goed afgesloten plastic zak, verpakken in cadeaupapier. De jarige zal geduld moeten hebben of het blok ijs in stukjes moeten hakken.

Een burgemeestersketting van geld

Heb je ergens een potje kleingeld, kun je er met plakband een prachtige ketting van maken. Doe eerst om alle muntjes een stukje plakband. Daarna kun je ze tussen langere stukken plakband leggen. Wissel de munten af zodat je een patroon krijgt; stuivers en muntjes van 10 en 20 cent om en om regelmatig gebruiken geeft een mooi effect. De beide uiteinden van een lange ketting worden met plakband aan een 'medaille' geplakt. Ook die kan weer van munten worden gemaakt. Of een geldbiljet mooi gevouwen (in plasticfolie) op een rond stukje karton bijvoorbeeld, met daaromheen weer een aantal muntjes.

Grabbelton met geld

Nodig: een oude doos, een oude krant, muntjes en pakpapier. Maak proppen van stukken krantenpapier met een muntje in het midden. Af en toe een lege en eventueel één met een 'briefje' erin. Geld grabbelen en krantenproppen uitpluizen. Als cadeautje zou er een portemonnee of een spaarvarkentje bij in kunnen. Voor een 'griezelgrabbelton' klik hier: Knutselen met kinderen; thema feest!

Geldboompje

Plant een tak met veel zijtakken in een emmertje met zand. (Eventueel wat stenen om het emmertje te verzwaren.) Muntjes omwikkelen met stukjes koperdraad of dun ijzerdraad en als kerstballetjes in de takken hangen. Verder kan de tak versierd worden met papieren blaadjes en bloemetjes, of vrolijk gekleurde sliertjes van crëpepapier.

Een geheime verstopplaats

Red een oud dik boek van het oud papier en snijd er een rechthoek uit. Het is wel geduld hebben, steeds een paar blaadjes tegelijk, met een stanleymes bijvoorbeeld, dan weer omslaan en de volgende blaadjes op ongeveer dezelfde plek insnijden. Je kunt het natuurlijk ook precies uitmeten, of er even een mal voor maken die je steeds op de pagina`s kan leggen. In de holle ruimte die er is ontstaan kun je geld verstoppen (in een geheimzinnige, bruine envelop bijvoorbeeld?). Het boek blijft natuurlijk een handige verstopplek in de boekenkast; een cadeautje op zich.

Een 'broekenbon' of zakgeld cadeau geven

Knip een broekzak uit een oude, gescheurde broek en plak hem op een kaart. In de zak kun je nu wat geld verstoppen. Leuker om te geven dan kleedgeld of zakgeld in een envelop. 'In de pocket' letterlijk genomen.

Geld in een ballon

Een geldbiljet strak oprollen en door de opening van een lege ballon proppen. Een trechtertje is ook handig! Zoveel mogelijk confetti er bij in, dan opblazen en dichtknopen. Lekker feestelijk al die confetti, als de jarige de ballon stuk moet prikken om het geld te pakken te krijgen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Elas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Cadeautip:'Jas die verrast!' en Www.elas.infoteur.nl.
Gerelateerde artikelen
Huwelijkscadeau: wat cadeau te geven aan het bruidspaar?Een cadeau bedenken is niet het gemakkelijkste wat er is en zeker niet voor een cadeau dat bestemd is voor een bruidspaa…
Feestdagen: cadeautipsFeestdagen: cadeautipsDecember is de feestmaand van het jaar en er worden cadeau's gekocht voor elkaar. Sinterklaas en Kerst. Het is altijd la…
Wat geef je iemand cadeau die alles al heeft?Wat geef je iemand cadeau die alles al heeft?Iedereen kent wel zo iemand. Iemand die niets wil, of iemand die alles al heeft. Toch wil je een cadeau geven, voor een…
Cadeau voor hem  Wat kan je voor mannen kopen?Cadeau voor hem Wat kan je voor mannen kopen?De meeste vrouwen vinden het meestal moeilijk om een cadeau te kopen voor een man. Ze moeten lang nadenken om te besliss…
Een leuk verjaardagscadeau is niet moeilijkEen leuk verjaardagscadeau is niet moeilijkIn veel huishoudens in Nederland zal het vaak een probleem zijn om een leuk verjaardagscadeau te bedenken. Op het laatst…

Reageer op het artikel "Geld cadeau geven op een leuke manier; tips!"

Reactie

Lison van Langen, 24-10-2010 22:41 #1
Het geld invriezen is zo een origineel idee! Ik weet nu wat ik voor mijn vriendin kan doen op haar verjaardag.

Infoteur: Elas
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!