InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Carbidschieten; de oud & nieuw sport met melkbussen

Carbidschieten; de oud & nieuw sport met melkbussen

Carbidschieten of carbuurschieten is in noordelijke en oostelijke provincies van Nederland een hartstikke populaire sport. Traditioneel gedaan rondom oudjaar wint het steeds meer aanhang in de rest van Nederland en België. Jaarlijks stijgen de carbidverkopen met 10-20%.

Wat is het?

Carbiedschieten is en brandbaar gas in een verfpot of een melkbus tot ontploffing laten brengen. Het wordt ook wel melkbusschieten genoemd.

Het meest belangrijkste onderdeel is het carbid. Dit is een poreuze steensoort die, als hij in water gelegd wordt, gaat reageren en er vervolgens gas ontstaat. Dit gas is bruikbaar omdat de carbid meestal in een speciale melkbus gelegd wordt. De melkbus heeft aan de onderkant een geboord gat van ongeveer 6 millimeter. Nadat het carbid en het water erin gelegd is wordt de deksel erop geslagen of de voetbal erin gestopt. Deze dient alleen voor afsluiting, voor de knal maakt het niet echt uit. Vervolgens moet men een bepaalde tijd wachten tot de juiste gas-luchtverhouding is ontstaan en brengt men met een vuurtje aan de achterkant het mengsel in de bus tot ontsteking. Met een oorverdovende knal knalt dan de deksel of de voetbal weg.

De uitdaging is om de meest luide knal te krijgen, te veel water resulteert in een vuurzee, te kort wachten echter zorgt voor een 'floeper'

Het ontstaan

Over het ontstaan is niet veel duidelijk, waarschijnlijk door de Germanen met hun feesten. In de loop der tijd was er doordat ieder dorp een smid had heel makkelijk aan carbid te komen. Inmiddels verkopen vrij veel bouwmarkten in het Noorden van het land carbid en zijn overal in het land speciale 'carbidwinkels'. Deze winkels waren soms nog een overblijfsel van de tijd dat de carbidlamp voor verlichting van motorvoertuigen en fietsen gebruikt werd.

De melkbussen

Op verkoopwebsites worden het hele jaar door melkbussen voor dit doel aangeboden. Het is ook een heel lucratieve markt. Tegenwoordig kan een gemiddelde boer in het Noorden of Oosten van het land zijn melkbussen maar beter niet meer voor het huis als plantenbak gebruiken. Verder worden er ook vaak verfblikken gebruikt. Om grotere knallen te maken zijn er wel eens boeren die gasflessen verbouwen, en ook oude giertanks worden wel eens op de velden als carbidknaller gespot.

De regelgeving

Op landelijk gebied is er in Nederland helemaal NIETS geregeld. Het enige wat gemeenten in het Noorden en Oosten van het land doen is carbidschieten gelijk stellen aan vuurwerk afsteken, of het verbieden en dan vanwege 'folkoristische' gebruiken de politie de ogen laten dichtknijpen. Over het algemeen zijn de regels dat een melkbus alleen buiten de bebouwde kom gebruikt mag worden, tenzij er aan bepaalde afstandseisen voldaan is. Een blik met een inhoud tot 1 liter mag overal gebruikt worden. Let op! deze regels kunnen lokaal verschillen, en dat er in de Randstad en andere regio's geen regels zijn betekend niet dat de politie je niet op kan pakken. Vaak zullen ze dan 'verstoring van de openbare orde' tegen je gaan gebruiken. De reden dat carbid niet verboden is omdat het vroeger zoals eerder in dit artikel genoemd een algemeen bekend product was. Nu nog steeds wordt er met carbid gelast. Daarom is het bezitten van carbid niet strafbaar en valt het bezitten niet onder de vuurwerkwet.

Je moet bij het knallen van grotere bussen erop letten dat je geen ruiten kan laten sneuvelen.

De voordelen

Een van de grootste voordelen is dat de kosten per knal heel erg laag zijn. Voor de prijs van een pak rotjes heb je vaak al een kilo carbid. Kortom, vergeleken met knalvuurwerk kost carbidschieten geen zak. Verder gaat het bij carbid ook om timing en behendigheid, twee dingen die je niet echt met knalvuurwerk kunt bereiken. Ten slotte is het een geweldige teamhobby en zijn de knallen veel leuker en HARDER.

De gebeurtenissen rondom oud en nieuw

In de gebieden die wat verder van de Randstad afliggen zoals Friesland en Groningen is er rondom het carbidschieten het nodige te doen. Ieder dorp heeft wel een "carbidploeg" die het lokale sportveld of een parkeerplaats onveilig maakt. Vaak is aan de verschillende soorten salvo's te horen welk dorp aan het vuren is. Het geluid draagt meestal tientallen kilometers ver. Ieder jaar is er ergens wel een recordpoging om met het grootste aantal melkbussen te gaan knallen. In het dorp EE in Friesland hebben ze de 2000 bussen al eens overtroffen. Andere leuke wedstrijden die er vaak gebeuren is over de kerk heen knallen enzo.

De gemiddelde gang van zaken in een dorp is dat er een groep jongeren ergens in november een voorbespreking houd en een paar testschoten uitvoert. Ook worden dan meestal de melkbussen gerepareerd. De laatste dagen voor oudjaar wordt er steeds vaker geknald en soms gaat het wel 32 uur onafgebroken door. In een gemiddeld dorp zijn er nauwelijks of geen klachten over geluidsoverlast omdat het immers een eeuwenlange cultuur is.

Op de dag zelf staan de bussen in een rij opgesteld, wordt er tegelijk in alle bussen carbid gelegd, water bijgevuld en de deksel erop getimmerd. Na een tijdje gaat een man de rij bussen langs met een gasbrander en brengt te batterij melkbussen een voor een tot ontsteking. Daarna begint de cyclus weer opnieuw.

Voor de omstanders is er meestal een aparte partytent of zoiets voorzien van een bankstel, een stereo en een grote hoeveelheid bier. Waar het bier niet al bij de voorbeschouwingen rijkelijk vloeide wordt er bij het knallen op oudjaarsdag zelf voor records weggedronken.

Ten slotte moet gezegd worden dat het niet geheel zonder gevaar is, have de jaren 90 is er immers al een dode bij gevallen, omdat de bodem van de melkbus uitscheurde. Op oudejaarsdag van 2007 is in Kampen er een jongentje van 9 zwaar gewond geraakt omdat hij een melkbusdeksel vol in zijn gezicht kreeg.

Hoe doe je het zelf?

De eerste stap is uiteraard het aanschaffen van carbid. Er zijn aantal grotere dealers, maar er komen met de jaren steeds meer bouwmarkten bij die het spul ook in hun assortiment hebben. Een blik van 500g kost ruwweg 5 euro en is genoeg om een flink aantal knallen te maken. (afhankelijk van de bus)

Een melkbus is niet noodzakelijk om te knallen. De melkbussen worden steeds moeilijker om aan te komen en het is zelfs beter om eerst te beginnen met een kleiner verfblik. Zo krijgt u eerst de techniek goed onder de knie. Het verfblik behandeld u voor door aan de onderkant in het midden een gaatje met een diameter van ongeveer 3 millimeter te maken. Verder heeft u alleen nog een aansteker en gehoorbescherming nodig. (dit laatste moet u beslist niet vergeten, omdat een goede knal van een verfbus al schade aan uw gehoor kan geven)

U doet een brokje carbid in het blik deponeert er 1 á 2 ladingen speeksel in. Dit is voldoende, er immers ook gas als u het niet hoort sissen. Zorg ervoor dat het carbid goed met het water in aanraking komt. Vervolgens doet u de deksel op het blik en legt hem op de grond neer. U wacht 30 á 50 seconden en vervolgens houd u de brandende aansteker bij de achterkant en heeft u een mooie knal.

Naarmate u meer oefent worden de knallen steeds harder en zult u kunnen overstappen op groter materieel. Naast melkbussen kunt u ook andere metalen blikken etc. gebruiken. (gebruik alléén staal, kunstoffen of alluminium zijn gevaarlijk)

Let u wel op de veiligheid van uzelf en de mensen om u heen, u bent daar ten alle tijden verantwoordelijk voor.

Ten slotte wens ik u veel knalplezier.
© 2007 - 2017 Da-peer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carbid schieten: wat is het en wat zijn de regels in 2016?Carbid schieten: wat is het en wat zijn de regels in 2016?Ieder jaar met oud en nieuw wordt er met carbid geschoten. Het schieten met behulp van melkbussen wordt dan ook ieder ja…
Carbidschieten met oudjaarCarbidschieten met oudjaarNormaal gesproken is carbidschieten verboden, maar met oudjaar zijn er verschillende gemeenten die uitzonderingen maken.…
Carbidschieten op Ameland op OudejaarsdagCarbidschieten op Ameland op OudejaarsdagIn het staartje van elk jaar wordt er op Ameland, zoals op meer plekken in Nederland, fanatiek geschoten met carbid. Het…
Carbidschieten op oudejaarsdagCarbidschieten op oudejaarsdagIn verschillende streken van Nederland is het op oudejaarsdag een geknal van jewelste. De grond beeft en het geluid kan…
Het aantal moorden in Nederland en Friesland in 2011Het aantal moorden in Nederland en Friesland in 2011In Nederland werden in 2011 in totaal 163 mensen vermoord. Dit zijn 0,97 per 100.000 inwoners. Landelijk daalt het aanta…

Reageer op het artikel "Carbidschieten; de oud & nieuw sport met melkbussen"

Infoteur: Da-peer
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!