InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Knutselen: Vingerpoppetjes en een kijkdoos

Knutselen: Vingerpoppetjes en een kijkdoos

Kinderen vinden het geweldig om met hun ouders of met wie dan ook te spelen. Ze houden van de aandacht en hebben die ook nodig. Het kan ook erg gezellig zijn om gezellig met een kind te gaan knutselen. In dit artikel een aantal ideeen over wat er zoal geknutseld kan worden.

Vingerpoppetjes

Benodigdheden

  • Gekleurd, stevig papier
  • Schaar
  • Kleurpotloden

Hoe maak ik vingerpoppetjes

Het maken van vingerpoppetjes is heel simpel.

  1. Teken een figuurtje op een vel stevig papier. Het maakt niet uit welk figuurtje je tekent. Een paar goede ideeen zijn clowntjes, zwarte pieten of een tekenfilm figuurtje. Laat bij het tekenen de benen van het figuurtje weg. Knip als je klaar bent het poppetje uit. Knip ook twee gaten in het onderlichaam van het figuurtje waardoor vingers gestoken kunnen worden.Het is leuk om meerdere poppetjes te maken, minstens twee.
  2. Laat nu het kind de poppetjes met kleurpotlood inkleuren totdat ze zo zijn als het kind wilt.
  3. Laat nu zien aan het kind hoe het zijn of haar vingers door de gaten onder in het lichaam van het poppetje kan steken. Nu kan het kind de twee poppetjes met elkaar laten spelen door met gekke stemmetjes te spreken. Kinderen doen dat soort dingen heel makkelijk en vinden het over het algemeen heel leuk, zeker als andere mensen ook reageren op hun rare stemmetjes.

Kijkdoos

Iets anders wat ontzettend leuk is om te doen voor een kind, zeker in de herfst, is het maken van een kijkdoos. Dit is de activiteit waarbij de het kind lekker veel frisse lucht inademt, kan ontdekken wat de natuur zoal te bieden heeft en daarna heerlijk kan knutselen.

Benodigdheden

  • Een oude schoenendoos
  • Lijm
  • Schaar
  • Stiften
  • Papier

Hoe maak je een kijkdoos

  1. Ga eerst met het kind naar het bos of naar een park en laat het daar allemaal kleine dingetjes verzamelen zoals eikeltjes, beukennootjes, denneappels, mooie bladeren, stukjes mos en schors van bomen. Verzamel deze dingen in een tasje en neem ze mee naar huis.
  2. Knip nu een gat in de schoenendoos waardoor je de doos in kunt kijken.
  3. Laat het kind vervolgens de doos versieren. Hierbij kun je helpen als je dat wil. Laat zien dat je de dingen die in het bos zijn verzameld allemaal een plaatsje kunt geven in de doos.
  4. Maak gaten in de deksel van de schoendoos en plak deze af. Dit kan met doorzichtig folie, maar het kan ook met gekleurd folie wat een leuk effect geeft.

Als het kind klaar is, doe dan de deksel van de doos op de doos en nu is het gluren geblazen!

Idee voor feestjes?

Deze beide knutselactiviteiten zijn ook zeer geschikt om te doen tijdens feestjes. Kinderen vinden ze leuk en het is altijd erg gezellig om te knutselen!
© 2009 - 2017 Niamh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thuis een themafeestje organiserenHet aanbod van feestjes wordt steeds meer uitbesteed aan derden. Ouders zijn allebei aan het werk, hebben geen tijd om z…
Gezonde traktaties met lieve gezichtjesVoor kinderen is het een groot feest om met de verjaardag op iets leuks te trakteren in de klas. Als ouder heb je graag…
Knutselen met uw peuterEen peuter vind het leuk om van alles te ontdekken en zelf te maken. Uw peuter zal dan ook trots laten zien wat hij/zij…
Hergebruik oude kerstkaartenHergebruik oude kerstkaartenIeder jaar vallen er weer een hoop kerstkaarten op de mat. In de maand december brengen de vele kleuren, printjes en pla…
Buitensluiten, ook een vorm van pestenWeren, verwijderen, boycotten, uitsluiten en onderscheiden. Deze woorden kunnen allemaal vertaald worden naar hetzelfde:…

Reageer op het artikel "Knutselen: Vingerpoppetjes en een kijkdoos"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 08-11-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!