InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Scherp je waarnemingsvermogen, leer tekenen

Scherp je waarnemingsvermogen, leer tekenen

Scherp je waarnemingsvermogen, leer tekenen Iedereen kan zich kunstenaar noemen, het kunstenaarschap is een vrij beroep. Maar hoe zit het met de techniek? Kun je een kunstenaar op zijn techniek beoordelen? Of hebben we het dan over een kunstje, een ambacht? In de kunstwereld heeft het woord ambacht tegenwoordig niet echt een goede naam. De ambachtelijke kant laten veel kunstenaars aan anderen over. Sommigen zijn er zelfs trots op dat ze het niet beheersen; Kunst heeft meer met visie te maken, vinden zij. Laat je er niet van weerhouden de techniek van het tekenen onder de knie te krijgen. Je leert er veel meer van dan tekenen alleen!

Techniek

Wat anderen, met name kunstenaars beweren, hoeft niemand te weerhouden van het aanleren van een techniek. Hoe beter je die beheerst, hoe vrijer je je voelt om alles te tekenen wat in je hoofd opkomt. Het is slimmer als je dit aspect van het tekenen niet verwaarloost! Bovendien is het de basis voor veel schilderijen. En is de basis fout, dan valt deze al schilderend niet te herstellen hoezeer je ook je best doet. Maar waar leer je nog techniek als academies er hun neus voor ophalen? En is het te leren? De Amerikaanse Betty Edwards wist hoe je dat doet. Zij ontdekte dat onze creatieve talenten in onze rechter hersenhelft liggen. En laten we die nou nauwelijks gebruiken...

Visie

Anderzijds betekent het toch niet dat er geen sprake is van een visie als je de techniek beheerst! Visie komt niet in plaats van techniek. Een duidelijke visie valt of staat met een goede techniek. Visie valt niet een, twee, drie aan te leren. Dat moet je ontwikkelen. Daarvoor moet je goed om je heen te kijken en veel kunst zien en erover lezen.

Rechterhersenhelft

Daarom maar eens wat oefeningen om die techniek aan te leren en te verfijnen door middel van het inschakelen van je rechter hersenhelft. Het mooie is dat je zo niet alleen de tekentechniek onder de knie krijgt; de rechterhersenhelft gaat over alle creatieve uitingen. Als dat zo is zou iedereen creatief moeten zijn... Iedereen heeft immers twee hersenhelften! Inderdaad, dat klopt. Misschien dat daarom kunstenaars er niet van willen weten. Rond kunst hangt vaak een aura van geheimzinnigheid, van magie en van genie. Een stelling waarvan veel kunstenaars overtuigd zijn is, niet zo vreemd: 'Je hebt het of je hebt het niet.' Maar wat niet is, kan nog komen. Laat je daarom niet ontmoedigen. En ook al kun je jezelf niet meteen, of zelfs nooit, kunstenaar noemen, creatief ben je zeker! Wees vooral niet bang, laat je niet intimideren en ga rustig verder. Een ander mooi aspect van deze methode is dat je er heel rustig en relaxed van wordt. Je concentreert je op één ding en alle dagelijkse lasten vallen van je schouders.

Benodigdheden
  • Papier (tekenpapier en zwart papier),
  • potlood (4b /2), evt. houtskool,
  • gum.

Instructies
  • Maak de oefeningen in de gegeven volgorde.
  • Bewaar alle tekeningen zodat je je vorderingen ziet.
  • Lees eerst goed de instructies voor je begint.
  • Neem zoveel tijd als je nodig hebt (reken op ca. 2,5 uur)

Door te tekenen leer je kijken, scherp je je waarnemingsvermogen.

Voorbereiding
Maak vier tekeningen vóórdat je met deze cursus begint.
  1. teken uit het hoofd een mens,
  2. teken het hoofd van iemand die slaapt, iemand op TV of jezelf in de spiegel. Teken geen foto na!
  3. teken je eigen hand, de hand waarmee je niet tekent, in elke houding die je maar wilt,
  4. teken een stoel (na), teken geen foto na!
Schrijf erbij wat je ervan vindt (goed/matig/slecht en de datum).

Uit jezelf met tekenen

Als je volgens deze methode leert tekenen, zul je ook in staat blijken op andere gebieden van het leven creatief te zijn. Eerst leer je los te komen van stereotype vormen. Vervolgens kun je je eigen persoonlijke stijl ontwikkelen.

Oefeningen
  1. Trek een lijn op een vel papier, vul daarmee het vel zonder je hand van het papier te halen. Maak zo een patroon van verticale en horizontale lijnen en bedek daarmee geleidelijk het hele vel. Trek dan sommige lijnen nog eens over zodat ze dikker worden. Speel met de patronen die zo ontstaan.
  2. Pak een nieuw vel. Trek nu behalve verticale en horizontale ook diagonale lijnen. Leg de nadruk op de randen van het papier.
  3. Maak een tweede, derde, vierde, etc. tekening met cirkels, vierkanten, ruiten, etc, wat er maar in je op komt.
  4. Schrijf je handtekening op drie manieren. Analyseer je manier van tekenen; wat is de non-verbale boodschap die je er uit kunt halen?

Let op de grootte van de letters, de onderlinge afstand, verbinding van de letters, druk van het potlood, hoekige of ronde vormen, slappe of strakke lijnvoering, e.d. je handtekening brengt je individualiteit en creativiteit tot uiting. Met je tekening druk je automatisch iets van jezelf uit. Hoe scherper je kijkt, des te persoonlijker wordt je tekening. De oefeningen richten zich op verruiming van het waarnemingsvermogen terwijl je individuele stijl onaangetast blijft en zich vanzelf zal gaan ontwikkelen.

Wil je meer weten over dit onderwerp kijk dan in de special Tekenen.
© 2008 - 2017 Stine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Linkshandig tekenenLinkshandige mensen worden vaak bestempeld als creatieve mensen. Naar mijn mening klopt dat wel, aangezien ik zelf links…
Profielkeuze; Natuur & TechniekProfielkeuze; Natuur & TechniekAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor de toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsyogaHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
Automatisch tekenen of schrijvenHet automatisch tekenen of schrijven werd voor het eerst vermeld in 1845 toen men het uitprobeerde tijdens een hypnose.…
Vrijheidsdressuur: Ja knikken en Nee schuddenEen paard ja laten knikken of nee laten schudden zijn vooral in vrijheidsdressuur-shows onmisbaar. Hiermee kan je immers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JoJan / Wikimedia Commons
  • Betty Edwards: LEER TEKENEN; Ontwikkel de creatieve talenten die verborgen liggen in uw rechter hersenhelft
  • Illustraties: Van Gogh, Van Gogh, Hockney

Reageer op het artikel "Scherp je waarnemingsvermogen, leer tekenen"

Reacties

Ria Philips, 11-01-2011 13:21 #3
Leuk om die oefeningen te doen. De stoel is moeilijk, maar toch gelukt. Nu wil ik vooral portret tekenen.
Groeten Ria

Stine (infoteur), 16-02-2009 16:39 #2
Graag gedaan, veel succes en plezier ermee!

Gerry, 08-02-2009 11:30 #1
Dank u wel voor deze geweldige lessen, ik ga ze allemaal uitproberen.
In het byzonder ben ik geintereseert in portetten…
Veel groetjes van mij, Gerry

Infoteur: Stine
Laatste update: 27-02-2017
Gepubliceerd: 16-12-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Tekenen
Reacties: 3
Schrijf mee!