InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Wat is een bullet journal en hoe kan ik er een maken?

Wat is een bullet journal en hoe kan ik er een maken?

Wat is een bullet journal en hoe kan ik er een maken? Waarschijnlijk heb je er weleens van gehoord: een bullet journal. Ben jij superchaotisch en vergeet je altijd alles wat je moet doen als je het niet opschrijft, of wil je gewoon wat rust in je hoofd creëren door alles wat er in je leven gebeurt bij te houden en op te schrijven? Dan is een bullet journal misschien wel iets voor jou. Deze vorm van dagboek bijhouden is enorm gevarieerd, je kunt er alle kanten mee op. Maar wat is een bullet journal nou eigenlijk precies, en hoe maak je er een?

Wat is een bullet journal?

Een bullet journal is een soort eigen gemaakte agenda. Het verschil met gewone agenda's zit 'm in 'eigen gemaakt', want een bullet journal maak je helemaal zelf. Ja, het is dus een agenda, maar daarnaast is het een veel specialer en meer eigen notitieboekje. Het is eigenlijk heel simpel: als je vaak vergeet wat je moet doen, omdat je het niet opschrijft, of als je bang bent dat je je deadline niet gaat halen omdat je niet precies weet wanneer je moet beginnen, kan je al deze notities in een notitieboekje verzamelen. Dit systeem is het systeem van een bullet journal, waar jouw planning, to-do lijstjes, afspraken en herinneringen bewaard en verzameld worden op één plaats namelijk een notitieboekje.

Wat zijn goede ideeën voor een bullet journal?

Een bullet journal zorgt voor overzicht en een opgeruimd hoofd het geeft vooral heel veel rust. Er zijn geen specifieke regels die gelden bij het maken van een bullet journal, je kunt er alle kanten mee op en het is in te vullen naar eigen inzicht. Om een idee te geven van wat er nou precies in een bullet journal kan, is er een voorbeeld dat voor veel mensen werkt. Begin hierbij met een index, waar je vaststelt wat jij in je zelfgemaakte agenda wil. Nummer hiervoor je pagina's, zo blijft alles gemakkelijk op te zoeken. Je zou daarna kunnen beginnen met een weekoverzicht van alle weken in het jaar, net als bij een echte agenda. Neem hiervoor een pagina per week en deel deze in met hokjes van iedere dag. Zet in elk vakje wat je die dag wil doen en bereiken. Als je heel creatief bent, kun je daarnaast van alles in je boekje schrijven of maken om het op te leuken: gebruik washi-tapes, leuk gekleurde viltstiften om tekeningetjes te maken, oefen met handlettering, ga zo maar verder. Alles kan en alles mag. Dit kan je bijvoorbeeld allemaal in je bullet journal zetten:
  • Je to-do lijstje
  • Een maandelijkse planning
  • Alle afspraken die je hebt gemaakt
  • Een 'try before you die'-lijstje
  • Een verlanglijstje met alle spullen die je wilt
  • Boeken die je nog wilt kopen
  • Boeken die je nog wilt lezen
  • Films die je wilt zien

Al met al zijn er genoeg ideeën die je kunt gebruiken om te beginnen met een bullet journal.

Waarom zou ik een bullet journal maken, als ik gewoon een agenda kan kopen in de winkel?

Een bullet journal is niet een gewone agenda, hij is namelijk gemaakt zoals jij wil dat het is. Het verschil tussen een bullet journal en een agenda is dus dat je zelf kunt bepalen wat er in je agenda komt én dat je 'm zelf maakt. Het is dus wel een echte uitdaging en vooral voor de creatieveling, maar je krijgt er ook wat voor terug. Je hebt de vrijheid om op te schrijven wat je zelf wilt. In een agenda uit de winkel vind je verschillende onderdelen, zoals een weekplanner, jaaroverzicht, notities, soms een adresboekje, maar lang niet alle onderdelen zijn nuttig of gebruik je, en soms zijn er onderdelen die ontbreken. Bij een bullet journal kan je zelf kiezen wat je erin zet, waardoor er alleen onderdelen instaan die je ook écht gebruikt. Daarnaast kun je je eigen ideeën erin kwijt, want je kunt er alles inzetten dat je wilt. Zelfs een dagboek mag erin.

Niet alleen is het heel nuttig, als je houdt van creatief zijn kun je je creativiteit erop loslaten. Een bullet journal is veel werk, maar hier staat tegenover dat je een soort kunstwerk maakt; iets waar je trots op kunt zijn. En juist omdat je het zelf maakt, krijg je vaak ook de motivatie om je écht te houden aan je planning. Soms is het namelijk lastig om, als je een planning hebt gemaakt, je hier ook echt aan te houden. Dit is bij een bullet journal vaak niet het geval.

Het kost wel meer werk om een bullet journal te maken dan een agenda uit de winkel te kopen. Je moet bijvoorbeeld een overzicht van 52 weken maken, en nog wel meer, maar hier staat tegenover dat het maken van een bullet journal ook ontspannend werkt en dat je het helemaal zelf hebt gemaakt.

Hoe kan ik een bullet journal maken?

Een bullet journal maken is niet moeilijk. Het enige wat je nodig hebt om te beginnen is een leeg notitieboekje en een pen dat is alles. Het maakt niet uit welk schriftje of boekje je neemt, of met welke pen je schrijft, alles is helemaal je eigen keuze. Om te beginnen pak je dus een schrift en een pen. Op de eerste pagina van jouw bullet journal maak je een inhoudsopgave, zodat alles overzichtelijk blijft. Om dit te kunnen maken, moet je je pagina's van jouw bullet journal dus wel nummeren. Vervolgens kun je beginnen met de 'keys', een soort overzicht waarin je allerlei soorten icoontjes een betekenis geeft. Een vinkje betekent bijvoorbeeld dat je een taak hebt afgewerkt, een uitroepteken een belangrijke afspraak, ga zo maar verder. Na de 'keys' kan je beginnen met wat jij het liefst wilt. Of dat nou een jaaroverzicht is, of een weekplanner, het is allemaal jouw eigen keuze.

Wat is belangrijk bij het kopen van een notitieboekje?

Het is zo dat elk notitieboekje geschikt is voor het maken van een bullet journal, maar toch is het handig om op enkele punten te letten als je er een uitzoekt. Omdat je in het boekje veel gaat schrijven en misschien wel gaat tekenen, is het verstandig om een boekje uit te zoeken dat papier heeft van goede, stevige kwaliteit dat niet snel doordrukt. Een optie is de Leuchtturm1917, de Moleskine-notebook of een notebook van het Bullet Journal-merk zelf. Alle drie merken verkopen notitieboekjes van goede kwaliteit in verschillende maten. Deze merken staan bekend om het stevige papier, waardoor de inkt van je pen niet snel zal doordrukken.

Wat zijn de prijzen van een bullet journal?

De prijzen van deze boekjes variëren van ongeveer 10,- tot 25,-. Daarnaast is het belangrijk dat je een boekje koopt met veel papier en dus veel bladzijdes. Een bullet journal gebruik je namelijk het hele jaar door. Elke dag werk je hem bij, en daarom heb je veel pagina's nodig een boekje van dertig pagina's is niet genoeg. Er zijn talloze soorten boekjes die je kunt kopen van veel verschillende merken. Naast de twee punten die net zijn genoemd, is het daarom belangrijk dat je gewoon een boekje uitzoekt dat jij leuk vindt, want je zult er zeker weten erg veel plezier van krijgen.
© 2017 Lavenderblue, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe begin je met een creatief dagboek?Hoe begin je met een creatief dagboek?Een creatief dagboek bijhouden, journaling, in een dagboek schrijven; veel mensen willen hier graag mee beginnen. Er is…
Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!Art journalen is een vorm van het bijhouden van een visueel dagboek. Niets hoeft, alles mag. Op YouTube zijn ontelbare f…
Hoe word je een betere schrijver?Schrijven is iets wat veel mensen graag doen. Ze schrijven omdat ze het een fijne manier vinden om zich te uiten, of omd…
Hoe maak ik een planning en hoe houd ik me eraan?Plannen, een planning maken en vooral: je eraan houden. Een planning maken lukt vaak nog wel, maar de uitvoering gaat va…
Hoe begin je met het schrijven van een boek?Hoe begin je met het schrijven van een boek?Hoe begin je met het schrijven van een boek? Eigenlijk is het antwoord heel simpel: je begint gewoon. Voor beginnende sc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pexels
  • https://www.mylovelynotebook.nl/must-do/productiviteit-must-do/organiseer-leven-gebruik-bullet-journal/
  • http://streetsahead.nl/bullet-journal-methode/
  • http://www.lisanneleeft.nl/bullet-journal-tips-tricks/

Reageer op het artikel "Wat is een bullet journal en hoe kan ik er een maken?"

Infoteur: Lavenderblue
Gepubliceerd: 14-04-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!