InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Dennenappels drogen in de oven, waxen met kaarsvet of bleken

Dennenappels drogen in de oven, waxen met kaarsvet of bleken

Dennenappels drogen in de oven, waxen met kaarsvet of bleken Dennenappels zijn erg decoratief en worden vaak geassocieerd met de herfst en met kerst. Deze kegelvruchten, die afkomstig zijn van naaldbomen, zijn er in verschillende vormen en maten. De dennenappels laten zich prima verwerken in mooie kransen of kerststukjes. Ook zijn ze erg decoratief op een mooie opgemaakte schaal. Dennenappels zijn onder andere te koop in tuincentra, maar kunnen ook prima zelf gezocht en daarna gedroogd worden in de oven. De gedroogde dennenappels kunnen vervolgens een moderne look worden gegeven door ze te waxen of door de dennenappels te bleken voor een whitewash effect.

Dennenappels

Bron: Lancealot21us / PixabayBron: Lancealot21us / Pixabay
Dennenappels zijn de kegelvruchten van een dennenboom. Er bestaan meer dan 100 verschillende soorten dennenbomen en elke dennenboom is te herkennen aan zijn vrucht. De vruchten van een dennenboom verschillen in vorm en lengte. Een dennenboom bevat zowel mannelijke als vrouwelijke dennenappels. De mannelijke vruchten zijn over het algemeen wat kleiner dan de vrouwelijke varianten. De dennenappel groeit ongeveer drie jaar aan een boom. Daarna is de vrucht van de dennenboom volgroeid en gedroogd. Pas op dat moment laat de dennenboom de dennenappel vallen.

Help, beestjes in mijn dennenappels

Dennenappels, die men zelf gezocht heeft in het bos, zijn vaak nog nat. Omdat de gezochte dennenappels vaak nat zijn, zitten de schubben dicht. De ruimte achter deze schubben is de schuilplaats van vele insecten en andere beestjes die het heerlijk vinden om in dennenappels te wonen en te leven. Wanneer je de dennenappels in huis gaat halen en gaat gebruiken als decoratie, in bijvoorbeeld mooie kransen of kersstukjes, dan gaan de beestjes opzoek naar een voor hun gunstig plekje in huis. Om dit te voorkomen is het verstandig om de dennenappels, voordat je ze gaat gebruiken, te drogen in de oven of goed schoon te maken met azijn.

Drogen in de oven

Wanneer je de beestjes in de dennenappel liever weg wil bakken in de oven, verwarm dan de oven voor op 180 graden Celsius. Leg vervolgens de dennenappels in een ovenschaal en plaats ze gedurende 30 minuten in de voorverwarmde oven. Controleer de dennenappels tijdens het bakken regelmatig om er zeker van te zijn dat ze in de oven niet verbranden.

Wassen met azijn

Wie liever niet de oven gebruikt om de kleine beestjes in de dennenappels te verwijderen kan er voor kiezen om de dennenappels schoon te maken met azijn. Maak hiervoor een mengsel van twee delen handwarm water met een deel azijn en dompel de gevonden dennenappels onder in het mengsel. Zorg dat ze ongeveer een halfuur, goed ondergedompeld, in het mengsel van water en azijn blijven liggen. Spoel de dennenappels vervolgens af onder lauwwarm kraanwater en dep ze droog met keukenpapier of handdoek. Laat de dennenappels vervolgens op enkele velletjes keukenpapier goed drogen, zodat de schubben weer open gaan staan.

Dennenappels bleken voor een whitewash effect

Wanneer je mooie rustieke dennenappels wilt gebruiken ter decoratie dan kun je er voor kiezen om ze te bleken met bleekwater. Wanneer je de dennenappels bleekt krijgen de vruchten een whitewash effect. Om de dennenappels te bleken is het raadzaam het werkoppervlak goed af te dekken met plastic of oude kranten en zelf plastic handschoenen te dragen. Gebruik een oude schaal waar je de dennenappels in legt. Gebruik per keer, maar een stuk of zes dennenappels, dit minimale aantal komt het resultaat ten goede. Schenk pure bleekmiddel over de dennenappels die je in de schaal hebt gelegd. Zorg ervoor dat ze goed onder het bleekwater zijn gedompeld. De dennenappels zullen de neiging hebben om steeds naar boven te drijven, daarom is het verstandig dat je er wat gewicht op legt, zodat de vruchten in zijn geheel onder het bleekwater blijven. Laat de dennenappels voor ongeveer 24 uur in de bleekwater liggen. Haal de dennenappels uit het bleekwater en spoel ze af onder lauwwarm water. Laat de gebleekte dennenappels vervolgens drogen op een stuk keukenpapier.

Waxen met restjes kaarsvet

Bron: Hans / PixabayBron: Hans / Pixabay
Restjes van kaarsen worden vaak weggegooid, maar dit is feitelijk erg zonde. Juist restjes oude kaarsen lenen zich vaak goed voor creatieve projecten. Knoop een touwtje aan de dennenappels of lijm ze met het lijmpistool vast aan een stokje. Smelt de restjes kaarsen in een oude pan en dompel de dennenappels kort onder. Laat ze boven een stel oude kranten of een stuk plastic uitlekken en drogen.

Zelf geurende dennenappels maken

Je kunt de dennenappels niet alleen een decoratief uiterlijk geven, maar je kunt er ook voor zorgen dat ze heerlijk gaan ruiken. Een geur die prima past bij de herfst en de winter is bijvoorbeeld kaneel. Doe de droge en schone dennenappels in een goed afsluitbare zak en besproei ze vervolgens met geurolie in een spuitfles met wat water. Sluit vervolgens de zak met de bespoten dennenappels goed af en laat ze ongeveer vijf weken in de afgesloten zak zitten.
Gerelateerde artikelen
Was-, strijk- en droogsymbolenVraagt u zich soms ook wel eens af wat de symbolen op uw kledingetiket betekenen? Dan kan deze lijst een handige hulp zi…
Zelf je auto in de wax zettenZelf je auto in de wax zettenLees hier alles over het waxen van een auto en het gebruik van polish. Hier kun je vinden hoe je een auto het beste kunt…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dennenappels drogen in de oven, waxen met kaarsvet of bleken"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 05-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!