InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Loom bands: succesvol door vele voordelen

Loom bands: succesvol door vele voordelen

Loom bands, Rainbow loom, Wonder loom, Loom armbandjes of Band-it: wie kent ze inmiddels niet? De aaneengeregen gekleurde elastiekjes vormen mooie armbandjes en andere accessoires. Opmerkelijk hoe in deze tijd van digitale gadgets en elektronische games een creatief kinderspeelgoed met simpele elastiekjes een wereldwijd succes is geworden. Wat zijn de vele voordelen van deze loom bands, waardoor is Looming zo succesvol geworden? Loom bands zijn gekleurde mini-elastiekjes die over elkaar heen geslagen worden zoals we dat lang geleden bij punniken deden. Ze vormen simpele of complexe armbandjes en andere accessoires. Overgewaaid uit Amerika zijn ze inmiddels ook in Nederland erg populair aan het worden. Op social media zoals Facebook laten kinderen en volwassenen hun creaties zien en YouTube looming instructiefilmpjes leggen uit hoe je de mooiste bandjes maakt. Toch vraag je je af wat dit creatieve spel zo succesvol heeft gemaakt. De voordelen op een rijtje:

Iedereen kan het

Een simpele handeling zonder eerst iets te moeten leren, en met een mooi resultaat, dat is loomen. Eigenlijk iedereen kan het wel: op een loom board met 3 rijen pins de elastiekjes vastmaken. Vervolgens de elastiekjes over elkaar slaan met een soort haaknaald en als laatste de clips bevestigen en zie daar: je eerste loom band armbandje is klaar.

Loomen is goedkoop

Voor 20 euro koop je al een originele Rainbow Loom startersset (bij Bol.com). Dat is vele uren plezier voor niet veel geld, heel wat goedkoper dan de nieuwste game of iPhone. De set bevat een weefbord, 24 sluitingen, een stevige haak en een gemixt zakje met 600 elastiekjes. Met deze set kan je ongeveer 24 Rainbow Loom armbanden maken. Bovendien kun je de armbandjes ook weer loshalen en de elastiekjes hergebruiken.

Nooit uitgespeeld: creaties steeds complexer

Is eenmaal het eerste Loom armbandje gemaakt, dan willen de meeste kinderen meer. Meer kleuren gebruiken. En ingewikkeldere patronen maken. Dan met charms (een soort bedeltjes) en kralen een armband verfraaien. En dan andere dingen maken zoals kleine dieren als uiltjes en schildpadjes. Of bandjes voor een horloge, of een riem. Je maakt het net zo ingewikkeld als je zelf wilt.

Loomen is niet digitaal zoals internet en gamen

Loomen biedt een creatieve bezigheid die nu eens niet achter het scherm van mobiel, tablet of laptop gespeeld wordt. Een aspect dat Loom Bands ook populair bij ouders maakt. Zij zagen de afgelopen jaren met lede ogen hun kinderen voor vele uren per dag achter een scherm kruipen.

Bevordert samen spelen door van elkaar te leren

Ook specialisten vinden het spelen met Loom boards een positieve ontwikkeling voor kinderen. Pedagoog Martin Valenkamp, tevens jurylid van 'Speelgoed van het jaar', noemt Loomen 'pedagogisch aantrekkelijk'. Hij noemt het een mooie kruisbestuiving tussen internet en Youtube, waar de vele instructiefilmpjes laten zien wat je allemaal kunt maken. Kinderen leren ook van elkaar en spelen samen om de mooiste dingen te maken.

Ontwikkelt fijne motoriek, geduld, concentratie en creativiteit

Naast mooie armbandjes en blije kinderen zorgt het maken van Loom Bands ook voor een verbetering van de fijne motoriek en bevordert het geduld en concentratie, zo menen ook opvoeddeskundigen. Ook de creativiteit van het kind wordt geprikkeld, welke kleuren passen mooi bij elkaar, welke vormen vind ik mooi?

Het is ontspannend

Naast kinderen zijn er ook ouders die enthousiast meedoen met het maken van Loom Bands, zij merken hoe ontspannend het kan zijn om een met simpele handeling van elastiekjes knopen iets moois te maken. Daarmee valt het in de ontspannende vrijetijdsbestedingen als kruiswoordpuzzels oplossen en tuinieren. Activiteiten die, door het bezig zijn met slechts één handeling het drukke hoofd leegmaken, waardoor je je weer kunt opladen.

Waardoor het ook komt, inmiddels staan op YouTube duizenden filmpjes met instructies en zijn er alleen al in Amerika de afgelopen jaren miljoenen Rainbow Loom pakketjes verkocht.

Lees verder

© 2014 - 2017 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zijn Band-it Loom Bands gevaarlijk?Zijn Band-it Loom Bands gevaarlijk?Vanaf voorjaar 2014 zijn de Band-it Loom Bands een enorme rage onder kinderen in de leeftijd van ongeveer acht tot twaal…
Band-it: Loom Bands, de Zomerrage van 2014Band-it: Loom Bands, de Zomerrage van 2014Met Band-it kun je zelf sieraden, haarspelden en overige accessoires maken van kleurrijke rubberen bandjes. De zomerrage…
WK 2014: Maak een Nederlandse vlag loom band armbandWK 2014: Maak een Nederlandse vlag loom band armbandOp vrijdag 13 juni 2014 om 21:00 Nederlandse tijd speelt het Nederlands Elftal tegen Spanje haar eerst WK groepswedstrij…
Band-it Loombandjes: Voorbeelden van patronenBand-it Loombandjes: Voorbeelden van patronenSieraden zoals armbandjes en accessoires maken met de gekleurde loomband elastiekjes van Band-it en de band-it loom is e…
Loom bands: de nieuwe rage van 2014Rainbow Loom is de nieuwste rage van 2014. Hierbij maak je armbandjes of figuurtjes met kleine elastiekjes. Je doet dit…
Bronnen en referenties
  • EditieNL tv-programma mei 2014
  • http://www.bol.com/nl/p/originele-rainbow-loom-starterset/9200000026525667/
  • Foto's schildpad en uil: Youtube kanaal van Eveline Maureen: https://www.youtube.com/channel/UCrmPAeHxCYem3PWC7dPpRGg/videos
  • Foto sleutelhanger: http://hpsenspscraps.blogspot.nl/2014/04/in-de-ban-van-het-loomen.html

Reageer op het artikel "Loom bands: succesvol door vele voordelen"

Infoteur: Drie
Laatste update: 02-06-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Rainbow Loom bands
Schrijf mee!