InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Ontwikkeling Papier Maken (fabricage)

Ontwikkeling Papier Maken (fabricage)

Ontwikkeling Papier Maken (fabricage) Papier van lompen is de oudste wijze van papierfabricage. Na het lompenpapier kwam in 1670 het procédé van geschept papier. Door de grote vraag naar papier, werd de papierfabricage mechanisch (Louis Robert). In 1844 ontdekte men de methode om papier van houtslijp te maken. Vanaf 1860 wordt papier vervaardigd met cellulose (vezels). Later worden stoffen als gips, porseleinaarde en lijm toegevoegd aan de papierpulp voor soepeler en gladder papier. Lees meer over papier in dit artikel.

Papier Lompenpapier

Papier van Lompen. De oudste wijze van papierfabricage is die van het zogenaamde lompenpapier (buiten de Papyrus van de Egyptenaren uit de Oudheid). De stukgesneden lompen (linnen, hennep- en katoenvezels) werden met water vermengd, fijngemalen in lompenstampers. Omstreeks 1670 zorgde de zogenaamde ‘hollander’ voor een beter maalproces. De fijngemalen brij werd door middel van een met een zeef bespannen schepraam uit het vat geschept. Door voorzichtig te schudden, raakten de vezels vervilt, terwijl het water door de mazen van de zeef weg kon vloeien. Vervolgens werd het vochtige blad op het met vilt beklede koetsblok gedrukt. Daarop werd weer een laag vilt gelegd, dan weer papier enzovoorts, totdat er een grote stapel gevormd was. In een pers werd het overtollige water verwijderd, waarna voorzichtig de bladen van het vilt werden losgemaakt, daarna op lijnen gehangen en in de open lucht gedroogd. Het papier moest vervolgens nog in een soort lijmmengsel worden gedoopt, om het beschrijfbaar te maken. In principe wordt het tegenwoordige ‘geschept papier’ nog steeds op soortgelijke wijze vervaardigd.

Papier Machinaal Houtslijp

Papierfabricage Mechanisch. Door de grote vraag naar papier rond de wisseling van de 18e en 19e eeuw werden de papierfabrieken gedwongen om andere methoden te ontwikkelen. In 1799 vond de Fransman Louis Robert een machine uit waardoor het mogelijk was om eindeloos lange banen papier te vervaardigen die als rollen werden opgeslagen.

Papier Houtslijp. In 1844 bood de uitvinding om papier te vervaardigen uit houtslijp uitkomst als antwoord op de stijgende vraag naar papier. Houtslijp werd op mechanische wijze van omgehakte stammen geraspt en vermengd met stoffen die het geschikt maken om papier te vervaardigen. Papier dat op deze wijze wordt vervaardigd is niet stevig en weinig lichtecht (als krantenpapier).

Papier Cellulose

Celstof Cellulosevezel. Rond 1860 slaagde men erin cellulose te winnen (het belangrijkste bestanddeel van de plantaardige celwand). Cellulose wordt gewonnen door koken, onder toevoeging van chemicaliën waardoor onder andere het vergelen van papier wordt voorkomen. Hout bevat 50-60% celstof. De cellulosevezels is lang, stevig en lichtbestendig.

Papier Gips Lijm

Papierpulp Gips Lijm. Aan de papierpulp worden allerlei stoffen toegevoegd, zoals gips of porseleinaarde; de witte zeer fijn gemalen stoffen vullen de ruimten tussen de vezels en geven het papier meer soepelheid en een gladder oppervlak. Dergelijke vulstoffen kunnen maximaal een derde van het totale gewicht uitmaken. Nog een belangrijk toevoegsel is de lijm, waardoor het papier stevig en goed beschrijfbaar wordt. Vloei- en filterpapier bevatten helemaal geen lijm. De ene papiersoort wordt minder gelijmd dan de andere soort. Ook kunnen er kleurstoffen aan papier toegevoegd worden.

Huidige Papier

Mechanisch Chemisch. Tegenwoordig worden papiervezels zowel mechanisch als chemisch vervaardigd, en tevens uit sommige grassoorten zoals bijvoorbeeld rogge- en tarwestro. De modernste methode van papierfabricage lijkt nog steeds op de vroegere papierfabricage, als is ons papier het product van een zeer gecompliceerd procédé geworden.

Meer over Papier

Papier Maten Soorten. Nadere informatie over papiersoorten, papierkenmerken en een Tabel met een overzicht van papierformaten c.q. afmetingen in mm van A0 t/m A8 en B0 t/m B8, kun je vinden in Papier Soorten & Formaten.
Gerelateerde artikelen
Knutselen met Pasen 2017 (ei, lammetje, narcis, kip)Knutselen met Pasen 2017 (ei, lammetje, narcis, kip)Bij feesten horen knutsels, zo is er genoeg te verzinnen om Pasen nog leuker te maken. Naast het eieren versieren kun je…
Winter, allerlei lesideeënDe eerste winterse temperaturen zijn in Nederland alweer gemeten. Dat betekent dat de juffen en meester alweer op zoek g…
Knutselen met peuters: plakkenIn eerste instantie zal een jonge peuter vooral belangstelling hebben voor het plaksel. Pas als ze wat gewend zijn aan d…
Voorbeelden van leuke Sinterklaas surprisesPakjes avond komt er weer aan. Veel gezinnen vieren deze avond met het geven van surprises aan elkaar. Maar een Sinterkl…
Lente, allerlei lesideeënDe eerste zomerse temperaturen zijn in Nederland alweer gemeten. Dat betekent dat de juffen en meester alweer op zoek ga…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Soorelis / Pixabay
  • Graaff S. G. Mechanisatie en Materiaal. Papierprocédé. Helmond.

Reageer op het artikel "Ontwikkeling Papier Maken (fabricage)"

Infoteur: Sila
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!