InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De herfstkrans wordt een kerstkrans

De herfstkrans wordt een kerstkrans

De herfstkrans wordt een kerstkrans Begin november worden vele huisdeuren versierd met prachtige kransen. Kransen met herfstmaterialen maar ook al met een knipoog naar de kerstperiode. Kransen met veel groen en omdat ze buiten hangen, ook lang groen blijven. Het is sfeervol om nu, in de donkere dagen voor de kerst, een herfstkrans buiten aan de deur te hangen en om deze met een simpele aanpassing straks te transformeren naar een kerstkrans.

Waarom een krans op de deur?

In de tijd van de Germanen, zon 50 jaar voor Christus, werd op 21 december het feest van de zonnewende gevierd. De zon gaat op zijn weg terug beginnen naar het Noordelijk halfrond. De dagen worden weer langer en de lente is in aantocht. De Germanen vierden de zonnewende door van groene takken, de ronde vorm van de zon na te bootsen. Takken van hulst, maretakken of dennentakken werden daarvoor gebruikt. Een cirkel werd er van gemaakt en zo is de krans ontstaan. Tegenwoordig maken we kransen voor aan de deur omdat het mooi staat. Sommige voordeuren lenen zich prima om een krans op te hangen. Het maakt de aankleding compleet. Het straalt een welkom in dit huis uit.

De keus van het groen

Aan de keus van het groen was vroeger ook te zien wat een krans wil zeggen.
  • klimop staat symbool voor de komende lente.
  • maretak staat symbool als geluksbrenger en
  • hulst staat symbool voor de doornenkroon van Jezus
Nu is de keus van het groen vaak afhankelijk van
  • snoeimateriaal uit de tuin
  • wat is gemakkelijk te verwerken of
  • het aanbod van het tuincentrum

Snoeimateriaal voor een herfstkrans

De klimop is gesnoeid en dit materiaal is goed te gebruiken voor een herfstkrans.
Om te beginnen leg je alle spullen vast klaar die je nodig hebt.

  • een strokrans
  • klimop takken op gewenste lengte knippen en bij elkaar leggen
  • groen binddraad
  • snoeitang
  • cocktailprikkers
  • materiaal om de krans mee te decoreren. In dit geval mispels en rode malusappels

De ongeveer even lange klimop takken schikken rondom de strokrans, zodat deze helemaal met klimop bedekt is en vastzetten met binddraad. Verwerk de takken rondom de strokrans en wikkel er het binddraad meteen omheen tot de klimop bijna op is. Pak nieuwe klimoptakken en verwerk het begin iets onder de klimop die al vast gewikkeld is met binddraad. Ga zo verder tot het eerste begin en ga dan nog een keer met het binddraad de krans rond. Vul de lege plekjes op met korte stukje klimop. Maak de mooie grote klimopbladeren die vastgekneld zitten onder het binddraad, voorzichtig weer los.

Decoratiemateriaal

In de herfst is er veel in de tuin en in de natuur te vinden. Van bessen, eikels, walnoten, kastanjes, mispels en nog veel meer. Voor deze herfstkrans wordt er gekozen voor rode malusappeltjes en mispels. Een gemakkelijke manier om de malusappeltjes en de mispels vast te zetten in de krans zijn cocktailprikkers. Druk een cocktailprikker in de malusappels en mispels die gebruikt gaan worden. Steek ze dan door de klimop in de strokrans. Alleen hebben cocktailprikkers een scherpe punt. Om deze scherpe punt niet in de duim te krijgen kun je een grote spijker gebruiken. Een grote spijker met een brede kop. Steek de cocktailprikker op zijn plek en duw deze met de kop van de spijker verder.

Van herfstkrans tot kerstkrans

Wanneer Sinterklaas terug naar Spanje is, maken we van de herfstkrans een kerstkrans. De mispels zijn dan verrot maar de malusappeltjes zijn nog mooi rood, wanneer ze door vogels opgegeten zijn. Zo niet dan zijn ze te vervangen door rode kerstballetjes. De mispels zijn te vervangen door iets grote kerstballen. Het groene binddraad welke bij de herfstkrans niet zichtbaar was, kan vervangen worden door een mooi kerstlint.

Andere gelegenheden

De cirkelvorm is een van de meest gebruikte vormen in de bloemsierkunst. Gelegenheden die er te vinden zijn om gebruik te maken van een krans, zijn onder andere:
  • het naderende voorjaar
  • het paasfeest
  • een Olympisch of Nederlands kampioen (lauwerkrans)
  • herdenking (nationale dodenherdenking)
  • een begrafenis
  • herfst
  • kerst
  • als decoratie in het interieur
  • een welkomstkrans

Het leuke van een krans maken is om gewoon te beginnen. De benodigde spullen klaarleggen en het decoreren te laten gebeuren. Doen! Gewoon doen! Grijp elke gelegenheid aan om een krans te maken.

Materiaal om een krans mee te maken

  • groen (hulst, coniferengroen, klimop, dennentakken)
  • plastic (boterhamzakjes, plastic draagtassen)
  • stof, spaar of koop mooie stukken stof.
  • takken, zoals wilgentakken of afgewaaide takken
  • bloemen (madeliefjes, hortensia)
  • schelpen (voor in zomer?)
  • kurken
  • mos, het bolmos geeft een heel mooi resultaat
  • bessen
  • noten

Note: vogels zijn dol op vers fruit zoals malusappels en mispels, en het kan zijn dat ze uit de krans worden gepikt. Houdt er bij het maken een aantal reserve om wanneer dit gebeurd de krans weer op te vullen. Maak voor de vogels een ander plekje.
Gerelateerde artikelen
Zelf een kerstkrans makenZelf een kerstkrans makenMet de kerstdagen hebben veel mensen een kerstkrans in huis hangen. Deze kun je kopen in de meeste tuincentra, maar het…
Taart decoreren: wat is het decoreren van taarten?Taart decoreren. Veel mensen houden zich ermee bezig. Ze maken de prachtigste ontwerpen op taarten. Dit doen ze voorname…
Kerstkransen - Kerstkrans Zelf maken - Kerstdecoratie KerstKerstkransen - Kerstkrans Zelf maken - Kerstdecoratie KerstHoe kun je een Kerstkrans zelf maken en waarom wordt een Kerst-krans aan de deur gehangen? Wat is de herkomst van deze t…
Eigen decoratie maken: herfstEigen decoratie maken: herfstAls het herfst is is het weer tijd voor het maken van je eigen herfstdecoratie. Een eigen herfstdecoratie maken is niet…
Workshop taarten decorerenOm meer te leren van het decoreren van taarten of cupcakes, kun je ervoor kiezen een workshop te volgen. Dit is een leuk…
Bronnen en referenties
  • http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Kerstkrans

Reageer op het artikel "De herfstkrans wordt een kerstkrans"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 09-01-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!